dc.contributor.advisor | Malá, Markéta | |
dc.creator | Kratochvílová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2017-05-07T20:24:44Z | |
dc.date.available | 2017-05-07T20:24:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/46175 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá analýzou odborného psaného jazyka. Ten bývá obvykle charakterizován složitou větnou stavbou s vysokým počtem vedlejších vět a explicitně vyjádřenými vztahy mezi konstituenty. Nové studie (např. Biber & Gray, 2010) ale ukazují, že složitost odborného psaného textu spočívá spíše v komplexnosti nominální fráze, která často obsahuje množství premodifikátorů a/nebo postmodifikátorů. Práce zkoumá strukturu nominální fráze v odborných článcích dvou vědních disciplín: medicíně a sociologii. Z každé disciplíny byly vybrány dva odborné články, ze kterých bylo excerpováno 50 komplexních nominálních frází. Těchto 200 výskytů bylo analyzováno z hlediska přítomnosti modifikace, jejího typu a hloubky závislostních vztahů. Poznatky z obou disciplín byly porovnány. Cílem práce bylo popsat stavbu komplexní nominální fráze a určit do jaké míry je struktura nominální fáze závislá na vědní disciplíně. Klíčová slova: nominální fráze, modifikace, odborný text, sociologie, medicína | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis analyses written academic text. Academic prose is frequently characterized as a highly complex style which is structurally elaborated, contains a large number of subordinate clauses and expresses meaning relations explicitly. However, new research (e.g. Biber & Gray, 2010) shows that complexity of academic writing occurs on the level of noun phrases which often contain extensive premodification and/or postmodification. The thesis studies noun phrase structure in research articles from two disciplines: medicine and sociology. Two articles from each discipline were selected, each yielding 50 complex noun phrases. These 200 examples were analysed with respect to their modification, its form and levels of embedding. The results were compared for both disciplines. The aim of the thesis was to describe complex noun phrase structure and identify its relation to the type of academic discipline. Key words: noun phrase, modification, academic text, sociology, medicine | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | nominální fráze | cs_CZ |
dc.subject | modifikace | cs_CZ |
dc.subject | odborný text | cs_CZ |
dc.subject | medicína | cs_CZ |
dc.subject | sociologie | cs_CZ |
dc.subject | noun phrase | en_US |
dc.subject | modification | en_US |
dc.subject | academic text | en_US |
dc.subject | medicine | en_US |
dc.subject | sociology | en_US |
dc.title | Noun phrase complexity in academic written English | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-09-10 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 100278 | |
dc.title.translated | Složitost nominální fráze v anglickém psaném odborném textu. | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dušková, Libuše | |
dc.identifier.aleph | 001505498 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | English and American Studies | en_US |
thesis.degree.program | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | English and American Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá analýzou odborného psaného jazyka. Ten bývá obvykle charakterizován složitou větnou stavbou s vysokým počtem vedlejších vět a explicitně vyjádřenými vztahy mezi konstituenty. Nové studie (např. Biber & Gray, 2010) ale ukazují, že složitost odborného psaného textu spočívá spíše v komplexnosti nominální fráze, která často obsahuje množství premodifikátorů a/nebo postmodifikátorů. Práce zkoumá strukturu nominální fráze v odborných článcích dvou vědních disciplín: medicíně a sociologii. Z každé disciplíny byly vybrány dva odborné články, ze kterých bylo excerpováno 50 komplexních nominálních frází. Těchto 200 výskytů bylo analyzováno z hlediska přítomnosti modifikace, jejího typu a hloubky závislostních vztahů. Poznatky z obou disciplín byly porovnány. Cílem práce bylo popsat stavbu komplexní nominální fráze a určit do jaké míry je struktura nominální fáze závislá na vědní disciplíně. Klíčová slova: nominální fráze, modifikace, odborný text, sociologie, medicína | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis analyses written academic text. Academic prose is frequently characterized as a highly complex style which is structurally elaborated, contains a large number of subordinate clauses and expresses meaning relations explicitly. However, new research (e.g. Biber & Gray, 2010) shows that complexity of academic writing occurs on the level of noun phrases which often contain extensive premodification and/or postmodification. The thesis studies noun phrase structure in research articles from two disciplines: medicine and sociology. Two articles from each discipline were selected, each yielding 50 complex noun phrases. These 200 examples were analysed with respect to their modification, its form and levels of embedding. The results were compared for both disciplines. The aim of the thesis was to describe complex noun phrase structure and identify its relation to the type of academic discipline. Key words: noun phrase, modification, academic text, sociology, medicine | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015054980106986 | |