Show simple item record

Pikareskní prvky v díle Angely Carterové
dc.contributor.advisorNováková, Soňa
dc.creatorMečířová, Eliška
dc.date.accessioned2017-05-07T20:18:34Z
dc.date.available2017-05-07T20:18:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/46148
dc.description.abstractv českém jazyce Předmětem této diplomové práce je analýza pikareskních prvků ve vybraných románech britské spisovatelky Angely Carterová. Zaměřuje se zejména na dvě díla, která tento žánr odrážejí nejvíce, její romány Noci v cirkuse (Nights at the Circus, 1984) a Ďábelské generátory touhy doktora Hoffmana (The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman, 1972). Nicméně i ranější romány Carterové ze šedesátých let dvacátého století, Magické hračkářství (The Magic Toyshop, 1967) a Padouši a hrdinové (Heroes and Villains, 1969), v sobě skrývají mnoho prvků tohoto žánru a proto jsem je ve své analýze nevynechala. V úvodu této práce je vysledována historie pikareskního románu od jeho počátků ve Španělsku šestnáctého století až po pozdější modernistický a postmodernistický vývoj. Zároveň je zdůrazněno, že v souvislosti s analýzou určitého žánru v díle Angely Carterové je podstatné přihlédnout k intertextualitě její tvorby. Její romány jsou mnohovrstevné mozaiky a skrývají v sobě mnoho různých žánrů a inspirací jako je např. bible, renesanční drama (Shakespeare), gotická a hororová literatura, pohádky, folklorní tradice, mytologie, detektivní příběhy i pornografie, balet, film a divadlo. Carterová těmto žánrům vzdává hold, ale stejně tak se jim i vysmívá a poukazuje na omezení, která v sobě nesou....cs_CZ
dc.description.abstractin English This MA thesis focuses on the analysis of picaresque elements and traces of the picaresque genre in chosen novels of Angela Carter, namely her two most picaresque novels: The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman (1972) and Nights at the Circus (1984). However, as I have strived to prove throughout the analysis, Carter's earlier novels from the sixties, The Magic Toyshop (1967), and Heroes and Villains (1969) are also rich in picaresque themes and motives of the journey and therefore deserve to have their place in the analysis too. In the introduction the dissertation traces the history of the picaresque from its sixteenth-century Spanish roots until its more modern and postmodern development. It also stresses that in relation to Carter's work it is important to take into account her intertextuality. In describing it Linden Peach borrows Julia Kristeva's quotation from Semiotike, Recherches pour un Semanalyse where she observes that: "Every text builds itself as a mosaic of quotations, every text is absorption and transformation of another text."1 For Carter this is especially valid - her novels are hybrid, multi-layered mosaics which use and at the same time subvert mythology, the Bible, European and English literary works, Renaissance drama (Shakespeare), fairy-stories and folk...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpikaresknocs_CZ
dc.subjectpikareskní románcs_CZ
dc.subjectpícarocs_CZ
dc.subjectpíkarův průvodcecs_CZ
dc.subjectspolečníkcs_CZ
dc.subjectthe picaresqueen_US
dc.subjectpícaroen_US
dc.subjectpícaro's companionen_US
dc.titleThe picaresque in Angela Carteren_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-10
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId96833
dc.title.translatedPikareskní prvky v díle Angely Carterovécs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph001501392
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csv českém jazyce Předmětem této diplomové práce je analýza pikareskních prvků ve vybraných románech britské spisovatelky Angely Carterová. Zaměřuje se zejména na dvě díla, která tento žánr odrážejí nejvíce, její romány Noci v cirkuse (Nights at the Circus, 1984) a Ďábelské generátory touhy doktora Hoffmana (The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman, 1972). Nicméně i ranější romány Carterové ze šedesátých let dvacátého století, Magické hračkářství (The Magic Toyshop, 1967) a Padouši a hrdinové (Heroes and Villains, 1969), v sobě skrývají mnoho prvků tohoto žánru a proto jsem je ve své analýze nevynechala. V úvodu této práce je vysledována historie pikareskního románu od jeho počátků ve Španělsku šestnáctého století až po pozdější modernistický a postmodernistický vývoj. Zároveň je zdůrazněno, že v souvislosti s analýzou určitého žánru v díle Angely Carterové je podstatné přihlédnout k intertextualitě její tvorby. Její romány jsou mnohovrstevné mozaiky a skrývají v sobě mnoho různých žánrů a inspirací jako je např. bible, renesanční drama (Shakespeare), gotická a hororová literatura, pohádky, folklorní tradice, mytologie, detektivní příběhy i pornografie, balet, film a divadlo. Carterová těmto žánrům vzdává hold, ale stejně tak se jim i vysmívá a poukazuje na omezení, která v sobě nesou....cs_CZ
uk.abstract.enin English This MA thesis focuses on the analysis of picaresque elements and traces of the picaresque genre in chosen novels of Angela Carter, namely her two most picaresque novels: The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman (1972) and Nights at the Circus (1984). However, as I have strived to prove throughout the analysis, Carter's earlier novels from the sixties, The Magic Toyshop (1967), and Heroes and Villains (1969) are also rich in picaresque themes and motives of the journey and therefore deserve to have their place in the analysis too. In the introduction the dissertation traces the history of the picaresque from its sixteenth-century Spanish roots until its more modern and postmodern development. It also stresses that in relation to Carter's work it is important to take into account her intertextuality. In describing it Linden Peach borrows Julia Kristeva's quotation from Semiotike, Recherches pour un Semanalyse where she observes that: "Every text builds itself as a mosaic of quotations, every text is absorption and transformation of another text."1 For Carter this is especially valid - her novels are hybrid, multi-layered mosaics which use and at the same time subvert mythology, the Bible, European and English literary works, Renaissance drama (Shakespeare), fairy-stories and folk...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990015013920106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV