Show simple item record

Interaction Means in Visual Art Education Classes at Primary Schools with a Special Focus on Assessment
dc.contributor.advisorHazuková, Helena
dc.creatorValešová, Hana
dc.date.accessioned2020-11-26T20:08:08Z
dc.date.available2020-11-26T20:08:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/45539
dc.description.abstractTITLE: Interaction Means in Visual Art Education Classes at Primary Schools with a Special Focus on Assessment AUTHOR: Mgr. Hana Valešová DEPARTMENT: Art Education Department SUPERVISOR: PaedDr. Helena Hazuková, CSc. ABSTRACT: The thesis examines the topic of communication, interaction and feedback in regard to the assessment situations in Visual Art classes at primary school. It is based on empirical research that approached the subject from various different methodological perspectives: questionnaire, participant observation, interview and an insight into the real educational situation. The participants of the research were a sample of visual art teachers from primary schools of Liberec region. The research focused on the content and the form of feedback information that the students receive in the interaction situations during their art work assessment. The results suggest that the teachers have problems to find relevant assessment criteria and the information they pass to the students has no real content and it does not refer to art values of their work. KEYWORDS: Communication, assessment, interaction means, feedback, visual art eduaction.en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Interakční prostředky v situacích výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy se zaměřením na hodnocení AUTORKA: Mgr. Hana Valešová KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: PaedDr. Helena Hazuková, CSc. ABSTRAKT: Dizertační práce se zaměřuje na problematiku komunikace, interakce a zpětné vazby v souvislostech s hodnotícími situacemi ve výtvarné výchově na prvním stupni základních škol. Vychází z empirického výzkumu tvořeného třemi výzkumnými etapami, které řešily zkoumanou problematiku pomocí dotazníkového šetření, participačního pozorování, řízených rozhovorů a terénní sondou do reálné výuky výtvarné výchovy. Do výzkumu byli zahrnuti učitelé výtvarné výchovy základních škol v Libereckém kraji. Ve třetí etapě se výzkumu zúčastnili také žáci třetích až pátých tříd. Výzkum sledoval obsah a formu zpětnovazebných informací, které žáci získávají v interakčních situacích při hodnocení jejich výtvarných produktů. Zjištěné výsledky naznačují, že učitelé pociťují obtíže při výběru hodnotících kritérií a informace, které předávají žákům, jsou obsahově prázdné a nevztahují se k výtvarným hodnotám. KLÍČOVÁ SLOVA: Komunikace, hodnocení, interakční prostředky, zpětná vazba, výtvarná výchova.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleInterakční prostředky v situacích výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy se zaměřením na hodnocenícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-21
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId123444
dc.title.translatedInteraction Means in Visual Art Education Classes at Primary Schools with a Special Focus on Assessmenten_US
dc.contributor.refereePelcová, Naděžda
dc.contributor.refereeSlavík, Jan
dc.identifier.aleph001480971
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVýtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineArt Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Pedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csVýtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enArt Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Pedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Interakční prostředky v situacích výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy se zaměřením na hodnocení AUTORKA: Mgr. Hana Valešová KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: PaedDr. Helena Hazuková, CSc. ABSTRAKT: Dizertační práce se zaměřuje na problematiku komunikace, interakce a zpětné vazby v souvislostech s hodnotícími situacemi ve výtvarné výchově na prvním stupni základních škol. Vychází z empirického výzkumu tvořeného třemi výzkumnými etapami, které řešily zkoumanou problematiku pomocí dotazníkového šetření, participačního pozorování, řízených rozhovorů a terénní sondou do reálné výuky výtvarné výchovy. Do výzkumu byli zahrnuti učitelé výtvarné výchovy základních škol v Libereckém kraji. Ve třetí etapě se výzkumu zúčastnili také žáci třetích až pátých tříd. Výzkum sledoval obsah a formu zpětnovazebných informací, které žáci získávají v interakčních situacích při hodnocení jejich výtvarných produktů. Zjištěné výsledky naznačují, že učitelé pociťují obtíže při výběru hodnotících kritérií a informace, které předávají žákům, jsou obsahově prázdné a nevztahují se k výtvarným hodnotám. KLÍČOVÁ SLOVA: Komunikace, hodnocení, interakční prostředky, zpětná vazba, výtvarná výchova.cs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Interaction Means in Visual Art Education Classes at Primary Schools with a Special Focus on Assessment AUTHOR: Mgr. Hana Valešová DEPARTMENT: Art Education Department SUPERVISOR: PaedDr. Helena Hazuková, CSc. ABSTRACT: The thesis examines the topic of communication, interaction and feedback in regard to the assessment situations in Visual Art classes at primary school. It is based on empirical research that approached the subject from various different methodological perspectives: questionnaire, participant observation, interview and an insight into the real educational situation. The participants of the research were a sample of visual art teachers from primary schools of Liberec region. The research focused on the content and the form of feedback information that the students receive in the interaction situations during their art work assessment. The results suggest that the teachers have problems to find relevant assessment criteria and the information they pass to the students has no real content and it does not refer to art values of their work. KEYWORDS: Communication, assessment, interaction means, feedback, visual art eduaction.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990014809710106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV