Show simple item record

Teaching of science based on activity of students at lower secondary education
dc.creatorŽáčková, Tereza
dc.date.accessioned2020-11-26T20:04:59Z
dc.date.available2020-11-26T20:04:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/45364
dc.description.abstractThe topic of this thesis is use of a kind of activity-based teaching in biology lessons in lower secondary school. The thesis is made up of two main parts. The first theoretical part deals with history, characteristic and structure of class work activity learning, its role in school documents, teaching methods and organizational forms of teaching supporting class work activity learning in biology lessons. Another part of the theoretical part is fundamentals in biology lessons that teacher should abide by regardless of the type of teaching. The theoretical part contains a part which deals with presentations in Microsoft PowerPoint and their definition in educational process. The purpose of the experimental part based on a questionnaire for teachers of biology is to find out important facts and the answers to the questions which follow from the nature of the research, and additionally to verify stated hypothesises of the research. The research focuses on teachers of biology at lower secondary school in schools situated in Prague and central Bohemia. Key words: activity-based teaching, teaching methods and organizational forms supporting activity-based teachingen_US
dc.description.abstractTématem práce je využívání činnostně pojaté výuky v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá historií, charakteristikou a strukturou činnostního vyučování, jeho postavení ve školských dokumentech, výukovými metodami a organizačními formami podporující činnostně pojatou výuku v hodinách přírodopisu. Součástí teoretické části jsou dále didaktické zásady výuky přírodopisu, které by měl učitel dodržovat při jakémkoliv typu výuky. Teoretická část dále obsahuje kapitolu, která se zabývá prezentacemi V Microsoft PowerPointu a jejich vymezením v rámci edukačního procesu. Cílem výzkumné části je na základě dotazníkového šetření zjistit signifikantní data a odpovědi na otázky vyplývající z charakteru výzkumu, popřípadě verifikovat stanovené hypotézy výzkumu. Výzkumné šetření je zaměřené na učitele přírodopisu v prostředí druhého stupně pražských a středočeských základních škol a jejich vztahu k činnostně pojaté výuce. Klíčové pojmy: činnostně pojatá výuka, výukové metody a organizační formy podporující činnostně pojatou výuku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVyužívání činnostně pojaté výuky přírodopisu na 2. stupni základních školcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-05
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId124652
dc.title.translatedTeaching of science based on activity of students at lower secondary educationen_US
dc.contributor.refereePavlasová, Lenka
dc.contributor.refereeDostál, Petr
dc.identifier.aleph001499083
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biologyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTématem práce je využívání činnostně pojaté výuky v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá historií, charakteristikou a strukturou činnostního vyučování, jeho postavení ve školských dokumentech, výukovými metodami a organizačními formami podporující činnostně pojatou výuku v hodinách přírodopisu. Součástí teoretické části jsou dále didaktické zásady výuky přírodopisu, které by měl učitel dodržovat při jakémkoliv typu výuky. Teoretická část dále obsahuje kapitolu, která se zabývá prezentacemi V Microsoft PowerPointu a jejich vymezením v rámci edukačního procesu. Cílem výzkumné části je na základě dotazníkového šetření zjistit signifikantní data a odpovědi na otázky vyplývající z charakteru výzkumu, popřípadě verifikovat stanovené hypotézy výzkumu. Výzkumné šetření je zaměřené na učitele přírodopisu v prostředí druhého stupně pražských a středočeských základních škol a jejich vztahu k činnostně pojaté výuce. Klíčové pojmy: činnostně pojatá výuka, výukové metody a organizační formy podporující činnostně pojatou výuku.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this thesis is use of a kind of activity-based teaching in biology lessons in lower secondary school. The thesis is made up of two main parts. The first theoretical part deals with history, characteristic and structure of class work activity learning, its role in school documents, teaching methods and organizational forms of teaching supporting class work activity learning in biology lessons. Another part of the theoretical part is fundamentals in biology lessons that teacher should abide by regardless of the type of teaching. The theoretical part contains a part which deals with presentations in Microsoft PowerPoint and their definition in educational process. The purpose of the experimental part based on a questionnaire for teachers of biology is to find out important facts and the answers to the questions which follow from the nature of the research, and additionally to verify stated hypothesises of the research. The research focuses on teachers of biology at lower secondary school in schools situated in Prague and central Bohemia. Key words: activity-based teaching, teaching methods and organizational forms supporting activity-based teachingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV