Diagnostika a způsobilost žáků pro vstup do základní školy
Diagnostics and eligibility of students upon entry to primary school
rigorous thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45355Identifiers
Study Information System: 124301
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Referee
Opravilová, Eva
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
školní zralost, školní připravenost, diagnostika školní zralostiKeywords (English)
school maturity, school readiness, diagnostics of school maturityRigorózní práce se věnuje diagnostice školní zralosti. Zjišťuje, do jaké míry je Screeningová zkouška školní zralosti schopna předpovídat úspěšnost dítěte v prvním ročníku základní školy. Dále přibližuje i problematiku vlivu pohlaví, věku, městského a venkovského prostředí, vzdělání rodičů a úplnosti či neúplnosti rodiny na úspěšnost dítěte ve škole. Práce se skládá ze dvou částí. První část vymezuje charakteristické rysy předškolního a mladšího školního věku, řeší problematiku školní zralosti a školní připravenosti, jejich diagnostiku, poukazuje na možné vlivy působící na školní zralost a připravenost dítěte. V neposlední řadě se zabývá školní nezralostí a odkladem školní docházky. Výzkumná část rozebírá výsledky dětí ve Screeningové zkoušce školní zralosti a porovnává je s klasifikací v prvním ročníku základní školy a pomocí statistických metod zjišťuje predikční validitu testu. Rovněž statisticky hodnotí vliv vybraných činitelů působících na školní zralost.
This thesis deals with diagnostics of school maturity. It inquires to what extent the screening test of school maturity is able to predict the future school success of a child. Furthermore, it describes the problems of influence of gender, age, city and countryside environment, parents' education and completeness of a child's family on their success at school. The thesis consists of two parts. The first part defines the main characteristics of preschool age, deals with problems of school maturity, its diagnostics, it indicates possible impacts on school maturity. Finally, it describes school immaturity and school attendance postponement. The research part focuses on children's results from the screening test of school maturity and compares them with their marks in the first grade of primary school and indicates the predictive validity of the screening test using statistical methods. Moreover, it statistically evaluates the influence of the chosen factors on school maturity.