Zobrazit minimální záznam

The intelligible act in Schelling's treatise of Human Freedom and in the Ages of the World as a way of moral realization
dc.contributor.advisorPetříček, Miroslav
dc.creatorAdámek, Petr
dc.date.accessioned2020-11-26T15:57:38Z
dc.date.available2020-11-26T15:57:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/45221
dc.description.abstractIn my thesis I deal with Schelling's theory of the intelligible act in the treatise Of Human Freedom and its continuation in the Ages of the World. In my view Schelling endeavours to outline a way of human moral realization by means of this theory. In the first chapter of my thesis I explore the principles of God's revelation (the dark ground and the will of love) including the phases of God's revelation. In the second chapter I focus on Kant's theory of the intelligible act in the work Religion within the limits of reason alone. Against the background of these chapters I try to clarify Schelling's theory of the intelligible act in Of Human Freedom in the third (salient) chapter. The intelligible act occurred before time simultaneously with God's creative act, but is separable from it. Through this act I am, as it were, at the beginning of all existence within God's undifferentiated will and choose my own (good or bad) essence before my being in time. According to many authors (Peetz, Hermanni etc.) Schelling's theory is beset by a problem relating to any potential change of my essence in time. If I have decided for evil or for good, my individual actions in time have with necessity the same quality. According to them Schelling's theory implies that it is not possible that there should be any change...en_US
dc.description.abstractVe své disertaci se zabývám Schellingovou teorií inteligibilního činu ve spisu o svobodě a jeho pokračováním ve Věcích světa. Podle mne se Schelling snaží touto teorií nastínit způsob morální realizace člověka. V první kapitole objasňuji principy sebezjevení Boha (temný základ a vůle lásky) včetně fází Božího zjevení. Ve druhé kapitole se zaměřuji na Kantovu teorii inteligibilního činu v díle Náboženství v mezích pouhého rozumu. Na pozadí těchto kapitol se pokouším ve třetí (hlavní) kapitole objasnit Schellingovu teorii inteligibilního činu ve spisu o svobodě. Tento čin se odehrál před veškerým časem současně s Božím činem stvoření, ale je od něj odlišný. Skrze tento čin se člověk nachází jakoby na počátku vší existence v nerozlišené Boží vůli a volí si svou vlastní (dobrou či zlou) bytnost před veškerým bytím v čase. Podle mnoha autorů (Peetz, Hermanni atd.) Schellingovu teorii sužuje problém možné změny této bytnosti v čase. Pokud se člověk rozhodl pro dobrou nebo zlou bytnost, jeho jednotlivá jednání v čase mají nutně tutéž kvalitu. Podle nich Schellingova teorie zahrnuje důsledek, že není možná jakákoli změna mé bytnosti v čase. Ve své interpretaci se naproti tomu snažím ukázat (podobně Buchheim), že inteligibilní čin není ostrým a neměnným rozhodnutím k dobru nebo zlu. Naopak vždy je v tomto...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleInteligibilní čin v Schellingově spisu o svobodě a ve Věcích světa jako cesta morálního uskutečněnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-24
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId25705
dc.title.translatedThe intelligible act in Schelling's treatise of Human Freedom and in the Ages of the World as a way of moral realizationen_US
dc.contributor.refereeKarásek, Jindřich
dc.contributor.refereeSirovátka, Jakub
dc.identifier.aleph001510792
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVe své disertaci se zabývám Schellingovou teorií inteligibilního činu ve spisu o svobodě a jeho pokračováním ve Věcích světa. Podle mne se Schelling snaží touto teorií nastínit způsob morální realizace člověka. V první kapitole objasňuji principy sebezjevení Boha (temný základ a vůle lásky) včetně fází Božího zjevení. Ve druhé kapitole se zaměřuji na Kantovu teorii inteligibilního činu v díle Náboženství v mezích pouhého rozumu. Na pozadí těchto kapitol se pokouším ve třetí (hlavní) kapitole objasnit Schellingovu teorii inteligibilního činu ve spisu o svobodě. Tento čin se odehrál před veškerým časem současně s Božím činem stvoření, ale je od něj odlišný. Skrze tento čin se člověk nachází jakoby na počátku vší existence v nerozlišené Boží vůli a volí si svou vlastní (dobrou či zlou) bytnost před veškerým bytím v čase. Podle mnoha autorů (Peetz, Hermanni atd.) Schellingovu teorii sužuje problém možné změny této bytnosti v čase. Pokud se člověk rozhodl pro dobrou nebo zlou bytnost, jeho jednotlivá jednání v čase mají nutně tutéž kvalitu. Podle nich Schellingova teorie zahrnuje důsledek, že není možná jakákoli změna mé bytnosti v čase. Ve své interpretaci se naproti tomu snažím ukázat (podobně Buchheim), že inteligibilní čin není ostrým a neměnným rozhodnutím k dobru nebo zlu. Naopak vždy je v tomto...cs_CZ
uk.abstract.enIn my thesis I deal with Schelling's theory of the intelligible act in the treatise Of Human Freedom and its continuation in the Ages of the World. In my view Schelling endeavours to outline a way of human moral realization by means of this theory. In the first chapter of my thesis I explore the principles of God's revelation (the dark ground and the will of love) including the phases of God's revelation. In the second chapter I focus on Kant's theory of the intelligible act in the work Religion within the limits of reason alone. Against the background of these chapters I try to clarify Schelling's theory of the intelligible act in Of Human Freedom in the third (salient) chapter. The intelligible act occurred before time simultaneously with God's creative act, but is separable from it. Through this act I am, as it were, at the beginning of all existence within God's undifferentiated will and choose my own (good or bad) essence before my being in time. According to many authors (Peetz, Hermanni etc.) Schelling's theory is beset by a problem relating to any potential change of my essence in time. If I have decided for evil or for good, my individual actions in time have with necessity the same quality. According to them Schelling's theory implies that it is not possible that there should be any change...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015107920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV