Zobrazit minimální záznam

Mappings in geometry
dc.contributor.advisorKubát, Václav
dc.creatorTrkovská, Dana
dc.date.accessioned2017-03-27T12:11:10Z
dc.date.available2017-03-27T12:11:10Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/4512
dc.description.abstractThis diploma dissertation is dedicated to applications of geometrical mappings. It is intended as a tuitional material specially for students of the third year of the mathematics teachers programm at Mathematical and Physical faculty of Charles University in Prague. The text can be used as a supplementary material for a seminar at secondary school as well. It is based on lectures of the course Geometry II. Students are familiar with the term mapping already during the lessons at elementary and secondary schools. Therefore in the diploma dissertation we at first give only a summary of basic knowledge about mappings in geometry, in the language of mathematics textbooks. Next part of this thesis includes theoretical knowledge about mappings in geometry in the form of definitions and propositions together with their proofs. A great part is dedicated to characterization of affine mappings, specially isometries and similarities. At the end circular inversion is explained as an example of a mapping that is not affine. For better imagination the whole text is complemented with a number of figures. Theoretical part is followed by a collection of exercises. Of course, solutions of all exercises are given.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce je věnována geometrickým zobrazením a její text je tématicky určen studentům třetího ročníku učitelství matematiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze jako studijní materiál. Lze ho ale použít také jako doplňkový materiál při vedení středoškolského semináře. Vychází z přednášek a cvičení předmětu Geometrie II. S pojmem zobrazení se studenti seznamují již při výuce na základní a střední škole, proto je nejprve uveden přehled základních poznatků o geometrických zobrazeních v současných učebnicích matematiky. Další část práce obsahuje teoretické poznatky o geometrických zobrazeních ve formě definic a vět včetně jejich důkazů. Velká část je věnována vlastnostem afinních zobrazení, speciálně pak zobrazením shodným a podobným. V závěru je probrána kruhová inverze, jakožto příklad zobrazení, které není afinní. Celý text je pro větší názornost doplněn řadou obrázků. Na teoretickou část navazuje sbírka příkladů, u kterých je uvedeno jejich řešení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleGeometrická zobrazenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-29
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId41971
dc.title.translatedMappings in geometryen_US
dc.contributor.refereeBoček, Leo
dc.identifier.aleph001141258
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠcs_CZ
thesis.degree.programPhysicsen_US
thesis.degree.programFyzikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠcs_CZ
uk.degree-discipline.enUčitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠen_US
uk.degree-program.csFyzikacs_CZ
uk.degree-program.enPhysicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce je věnována geometrickým zobrazením a její text je tématicky určen studentům třetího ročníku učitelství matematiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze jako studijní materiál. Lze ho ale použít také jako doplňkový materiál při vedení středoškolského semináře. Vychází z přednášek a cvičení předmětu Geometrie II. S pojmem zobrazení se studenti seznamují již při výuce na základní a střední škole, proto je nejprve uveden přehled základních poznatků o geometrických zobrazeních v současných učebnicích matematiky. Další část práce obsahuje teoretické poznatky o geometrických zobrazeních ve formě definic a vět včetně jejich důkazů. Velká část je věnována vlastnostem afinních zobrazení, speciálně pak zobrazením shodným a podobným. V závěru je probrána kruhová inverze, jakožto příklad zobrazení, které není afinní. Celý text je pro větší názornost doplněn řadou obrázků. Na teoretickou část navazuje sbírka příkladů, u kterých je uvedeno jejich řešení.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma dissertation is dedicated to applications of geometrical mappings. It is intended as a tuitional material specially for students of the third year of the mathematics teachers programm at Mathematical and Physical faculty of Charles University in Prague. The text can be used as a supplementary material for a seminar at secondary school as well. It is based on lectures of the course Geometry II. Students are familiar with the term mapping already during the lessons at elementary and secondary schools. Therefore in the diploma dissertation we at first give only a summary of basic knowledge about mappings in geometry, in the language of mathematics textbooks. Next part of this thesis includes theoretical knowledge about mappings in geometry in the form of definitions and propositions together with their proofs. A great part is dedicated to characterization of affine mappings, specially isometries and similarities. At the end circular inversion is explained as an example of a mapping that is not affine. For better imagination the whole text is complemented with a number of figures. Theoretical part is followed by a collection of exercises. Of course, solutions of all exercises are given.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011412580106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV