dc.creator | Stejskalová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T12:29:19Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T12:29:19Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/45108 | |
dc.description.abstract | This work is drafted with the needs of current theory and practice of special education for visually impaired persons. The basic ideological pillar is a subjective evaluation of the impact of retinopathy of prematurity (ROP) on the quality of life of individuals with emphasis on the pediatric population. The central aim of this work is based on longitudinal qualitatively oriented research to extend the theoretical basis of special education for visually impaired persons, that has not reflect the issue of quality of life of persons with ROP yet. Another aim is to open up space for applied research. Scientific phenomenon to assess the quality of life is in the sphere of interest of many scientific disciplines, focused on the broadest sense of human. Currently, emphasis is laid mainly to subjective assessment of quality of life of specific client group in order to ensure adequate level of support and optimization of complex scale intervention. In this context was created a concept of evaluation of the quality of life in children's population with ROP, which is currently a main cause of childhood blindness in developed and moderately developed countries. The knowledge gained should be ideally reflected at several levels - at the theoretical level to enrich the theoretical bases of special education for... | en_US |
dc.description.abstract | Předkládaná práce je koncipována s ohledem na aktuální potřeby teorie i praxe speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Základním ideovým pilířem je subjektivní evaluace vlivu ROP na kvalitu života jedince s akcentem na dětskou populaci. Stěžejním cílem této práce je na základě longitudinálního kvalitativně orientovaného výzkumného šetření rozšířit teoretickou základnu speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o dosud nereflektovanou problematiku kvality života osob s ROP a otevření prostoru pro související aplikovaný výzkum. Vědecký fenomén hodnocení kvality života je aktuálně ve sféře zájmu řady vědních oborů zaměřených v nejobecnějším slova smyslu na člověka. V současné době je akcentováno zejména subjektivní hodnocení kvality života specifických klientských skupin směrem k adekvátní míře poskytované podpory a optimalizaci komplexně pojaté intervence. V tomto kontextu vznikl koncept hodnocení kvality života dětské populace s retinopatií nedonošených (ROP), která v současné době zaujímá čelní místo mezi příčinami nevidomosti u dětí ve vyspělých a středně rozvinutých zemích světa. Získané poznatky by se v ideálním případě měly odrazit v několika rovinách - v teoretické rovině ve smyslu obohacení teoretické báze speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o jeden z významných... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | quality of life | en_US |
dc.subject | retinopathy of prematurity | en_US |
dc.subject | visual impairment | en_US |
dc.subject | premature infant | en_US |
dc.subject | kvalita života | cs_CZ |
dc.subject | retinopatie nedonošených | cs_CZ |
dc.subject | zrakové postižení | cs_CZ |
dc.subject | nedonošený novorozenec | cs_CZ |
dc.title | Kvalita života dětí s retinopatií | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-02-27 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 111508 | |
dc.title.translated | Quality of life in children with retinopathy | en_US |
dc.identifier.aleph | 002112062 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná práce je koncipována s ohledem na aktuální potřeby teorie i praxe speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Základním ideovým pilířem je subjektivní evaluace vlivu ROP na kvalitu života jedince s akcentem na dětskou populaci. Stěžejním cílem této práce je na základě longitudinálního kvalitativně orientovaného výzkumného šetření rozšířit teoretickou základnu speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o dosud nereflektovanou problematiku kvality života osob s ROP a otevření prostoru pro související aplikovaný výzkum. Vědecký fenomén hodnocení kvality života je aktuálně ve sféře zájmu řady vědních oborů zaměřených v nejobecnějším slova smyslu na člověka. V současné době je akcentováno zejména subjektivní hodnocení kvality života specifických klientských skupin směrem k adekvátní míře poskytované podpory a optimalizaci komplexně pojaté intervence. V tomto kontextu vznikl koncept hodnocení kvality života dětské populace s retinopatií nedonošených (ROP), která v současné době zaujímá čelní místo mezi příčinami nevidomosti u dětí ve vyspělých a středně rozvinutých zemích světa. Získané poznatky by se v ideálním případě měly odrazit v několika rovinách - v teoretické rovině ve smyslu obohacení teoretické báze speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o jeden z významných... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work is drafted with the needs of current theory and practice of special education for visually impaired persons. The basic ideological pillar is a subjective evaluation of the impact of retinopathy of prematurity (ROP) on the quality of life of individuals with emphasis on the pediatric population. The central aim of this work is based on longitudinal qualitatively oriented research to extend the theoretical basis of special education for visually impaired persons, that has not reflect the issue of quality of life of persons with ROP yet. Another aim is to open up space for applied research. Scientific phenomenon to assess the quality of life is in the sphere of interest of many scientific disciplines, focused on the broadest sense of human. Currently, emphasis is laid mainly to subjective assessment of quality of life of specific client group in order to ensure adequate level of support and optimization of complex scale intervention. In this context was created a concept of evaluation of the quality of life in children's population with ROP, which is currently a main cause of childhood blindness in developed and moderately developed countries. The knowledge gained should be ideally reflected at several levels - at the theoretical level to enrich the theoretical bases of special education for... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990021120620106986 | |