Show simple item record

Quality of life in children with retinopathy
dc.creatorStejskalová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-05-19T12:29:19Z
dc.date.available2021-05-19T12:29:19Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/45108
dc.description.abstractThis work is drafted with the needs of current theory and practice of special education for visually impaired persons. The basic ideological pillar is a subjective evaluation of the impact of retinopathy of prematurity (ROP) on the quality of life of individuals with emphasis on the pediatric population. The central aim of this work is based on longitudinal qualitatively oriented research to extend the theoretical basis of special education for visually impaired persons, that has not reflect the issue of quality of life of persons with ROP yet. Another aim is to open up space for applied research. Scientific phenomenon to assess the quality of life is in the sphere of interest of many scientific disciplines, focused on the broadest sense of human. Currently, emphasis is laid mainly to subjective assessment of quality of life of specific client group in order to ensure adequate level of support and optimization of complex scale intervention. In this context was created a concept of evaluation of the quality of life in children's population with ROP, which is currently a main cause of childhood blindness in developed and moderately developed countries. The knowledge gained should be ideally reflected at several levels - at the theoretical level to enrich the theoretical bases of special education for...en_US
dc.description.abstractPředkládaná práce je koncipována s ohledem na aktuální potřeby teorie i praxe speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Základním ideovým pilířem je subjektivní evaluace vlivu ROP na kvalitu života jedince s akcentem na dětskou populaci. Stěžejním cílem této práce je na základě longitudinálního kvalitativně orientovaného výzkumného šetření rozšířit teoretickou základnu speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o dosud nereflektovanou problematiku kvality života osob s ROP a otevření prostoru pro související aplikovaný výzkum. Vědecký fenomén hodnocení kvality života je aktuálně ve sféře zájmu řady vědních oborů zaměřených v nejobecnějším slova smyslu na člověka. V současné době je akcentováno zejména subjektivní hodnocení kvality života specifických klientských skupin směrem k adekvátní míře poskytované podpory a optimalizaci komplexně pojaté intervence. V tomto kontextu vznikl koncept hodnocení kvality života dětské populace s retinopatií nedonošených (ROP), která v současné době zaujímá čelní místo mezi příčinami nevidomosti u dětí ve vyspělých a středně rozvinutých zemích světa. Získané poznatky by se v ideálním případě měly odrazit v několika rovinách - v teoretické rovině ve smyslu obohacení teoretické báze speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o jeden z významných...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectquality of lifeen_US
dc.subjectretinopathy of prematurityen_US
dc.subjectvisual impairmenten_US
dc.subjectpremature infanten_US
dc.subjectkvalita životacs_CZ
dc.subjectretinopatie nedonošenýchcs_CZ
dc.subjectzrakové postiženícs_CZ
dc.subjectnedonošený novorozeneccs_CZ
dc.titleKvalita života dětí s retinopatiícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-02-27
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId111508
dc.title.translatedQuality of life in children with retinopathyen_US
dc.identifier.aleph002112062
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPředkládaná práce je koncipována s ohledem na aktuální potřeby teorie i praxe speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Základním ideovým pilířem je subjektivní evaluace vlivu ROP na kvalitu života jedince s akcentem na dětskou populaci. Stěžejním cílem této práce je na základě longitudinálního kvalitativně orientovaného výzkumného šetření rozšířit teoretickou základnu speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o dosud nereflektovanou problematiku kvality života osob s ROP a otevření prostoru pro související aplikovaný výzkum. Vědecký fenomén hodnocení kvality života je aktuálně ve sféře zájmu řady vědních oborů zaměřených v nejobecnějším slova smyslu na člověka. V současné době je akcentováno zejména subjektivní hodnocení kvality života specifických klientských skupin směrem k adekvátní míře poskytované podpory a optimalizaci komplexně pojaté intervence. V tomto kontextu vznikl koncept hodnocení kvality života dětské populace s retinopatií nedonošených (ROP), která v současné době zaujímá čelní místo mezi příčinami nevidomosti u dětí ve vyspělých a středně rozvinutých zemích světa. Získané poznatky by se v ideálním případě měly odrazit v několika rovinách - v teoretické rovině ve smyslu obohacení teoretické báze speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením o jeden z významných...cs_CZ
uk.abstract.enThis work is drafted with the needs of current theory and practice of special education for visually impaired persons. The basic ideological pillar is a subjective evaluation of the impact of retinopathy of prematurity (ROP) on the quality of life of individuals with emphasis on the pediatric population. The central aim of this work is based on longitudinal qualitatively oriented research to extend the theoretical basis of special education for visually impaired persons, that has not reflect the issue of quality of life of persons with ROP yet. Another aim is to open up space for applied research. Scientific phenomenon to assess the quality of life is in the sphere of interest of many scientific disciplines, focused on the broadest sense of human. Currently, emphasis is laid mainly to subjective assessment of quality of life of specific client group in order to ensure adequate level of support and optimization of complex scale intervention. In this context was created a concept of evaluation of the quality of life in children's population with ROP, which is currently a main cause of childhood blindness in developed and moderately developed countries. The knowledge gained should be ideally reflected at several levels - at the theoretical level to enrich the theoretical bases of special education for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990021120620106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV