Myšlenkový svět mladé inteligence: intimita, rovnost a odlišnost ve střední Evropě 1956-1968
The World of Meaning of the Young Intelligentsia: Intimacy, Equality and Difference in Central Europe 1956-1968
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44214Identifikátory
SIS: 80696
Kolekce
- Kvalifikační práce [6407]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vykoukal, Jiří
Pažout, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Antropologie
Datum obhajoby
27. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Myšlenkový svět, mladá inteligence, intimita, rovnost, odlišnost, střední Evropa, 1956-1968Klíčová slova (anglicky)
World of Meaning, Young Intelligentsia, Intimacy, Equality, Difference, Central Europe, 1956-1968Práce se zabývá myšlením, mentalitou, představami a názory vysokoškolských studentů. Zkoumá polemiky a kontroverze, které v oficiálním diskurzu doprovázely požadavky studující mládeže na větší prostor pro autonomní činnost. V centru stojí přitom otázka, do jaké míry tyto diskuse a názorové spory souvisely s proměnou panství ve středoevropské diktatuře ve druhé polovině dvacátého století. Jako příklad skupiny mladé inteligence byli vybráni aktivisté svazáckých a studentských organizací na vysokých školách ve Varšavě, Praze a Bratislavě. Práce je rozdělena do tří částí. První část zkoumá studentské představy o intimitě, věnuje se především diskusím kolem problémů spojených se sexualitou mládeže, studentským manželstvím a bydlením mladých rodin. Druhá část zkoumá studentské představy o rovnosti, zejména v souvislosti s rozmisťovacím řízením a plánovanou zaměstnaností absolventů. Mocenské elity v socialistické společnosti prosazovaly s obnovou takzvané "socialistické zákonnosti" po roce 1956 všeobecně závazná a rovná práva, která však paradoxně produkovala na místní úrovni silné nerovnosti a omezovala pracovní, sociální i transnacionální mobilitu. Třetí část zkoumá potom představy o odlišnosti. Straničtí, odboroví, svazáčtí nebo univerzitní funkcionáři usilovali o zachování generační jednoty a společenské...
The thesis deals with thought, mentality and conceptions of the higher education students. It focuses especially on discussions and controversies between students and party, state or universities authorities and aims at frictions which spread in official discourse and arose from student demands on more space for autonomous activity. Its main concern is the way in which these controversies were related to power transformations in the Central-European dictatorship since 1956. As an example of young intelligentsia, activists of youth and student organizations at higher education institutions in Warsaw, Prague and Bratislava have been chosen. The thesis is divided into three parts. The first part researches on the conceptions of intimate, especially problems of youth sexuality, student marriage and living conditions of young families. The second part deals with the conceptions of equality in relation to centralized work-placement of graduates. The power authorities in the state-socialist society laid stress on social equality of all citizens, but paradoxically it produced strong inequality at a local level and undermined work, social and transnational mobility. The third parts researches on conceptions of difference. In this case, authorities claimed generation unity and culture uniformity for the whole...