dc.contributor.advisor | Listíková, Renáta | |
dc.creator | Fraňková, Sylvie | |
dc.date.accessioned | 2017-05-07T11:16:57Z | |
dc.date.available | 2017-05-07T11:16:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/43936 | |
dc.description.abstract | česky: Název diplomové práce: Sémiotický rozbor textu zaměřený na asymetrii jazykového znaku Klíčová slova: sémiotika, jazykový znak, sémiotický rozbor, asymetrie jazykového znaku, mýtus, denotace, konotace Abstrakt: Cílem této práce je na základě sémiotického rozboru ukázek z umělecké literatury odhalit význam a fungování jazykového znaku, a to převážně jeho asymetrii, která spočívá převážně v polysémii, homonymii a figurativnosti. V teoretické části je nastíněna terminologická základna i historické pilíře vzniku sémiotiky jakožto rovnocenné humanitní disciplíny. V praktické části se posléze pokusíme, na základě sémiotického rozboru mýtu, jazykový znak začlenit do širšího komunikativního a kulturního rámce. | cs_CZ |
dc.description.abstract | English abstract: Title of the thesis: Semiotic analysis of the text concentrated on asymmetry of linguistic sing Keywords: semiotics, linguistic sign, semiotic analysis, asymmetry of linguistic sign, myth, denotation, connotation Abstract: The objective of this thesis is to show how the linguistic sign functions in practice and what is its real meaning in the context of communication. This process is based on semiotic analysis of illustration of the artistic literature. In its theoretical part an elementary terminology and historical pillars of formation and developement of semiotics such as an equal humanistic science are presented. In the practical part we will demonstrate, thanks to the semiotic analysis of myth, how the linguistic sign functions within the communication and the cultural context. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | sémiotika | cs_CZ |
dc.subject | jazykový znak | cs_CZ |
dc.subject | sémiotický rozbor | cs_CZ |
dc.subject | asymetrie jazykového znaku | cs_CZ |
dc.subject | mýtus | cs_CZ |
dc.subject | denotace | cs_CZ |
dc.subject | konotace | cs_CZ |
dc.subject | semiotics | en_US |
dc.subject | linguistic sign | en_US |
dc.subject | semiotic analysis | en_US |
dc.subject | asymmetry of linguistic sign | en_US |
dc.subject | myth | en_US |
dc.subject | denotation | en_US |
dc.subject | connotation | en_US |
dc.title | Sémiotický rozbor textu zaměřený na asymetrii jazykového znaku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-05-30 | |
dc.description.department | Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 77296 | |
dc.title.translated | Semiotic analysis of the text concentrated on asymmetry of linguistic sing | en_US |
dc.contributor.referee | Jančík, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 001469872 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | česky: Název diplomové práce: Sémiotický rozbor textu zaměřený na asymetrii jazykového znaku Klíčová slova: sémiotika, jazykový znak, sémiotický rozbor, asymetrie jazykového znaku, mýtus, denotace, konotace Abstrakt: Cílem této práce je na základě sémiotického rozboru ukázek z umělecké literatury odhalit význam a fungování jazykového znaku, a to převážně jeho asymetrii, která spočívá převážně v polysémii, homonymii a figurativnosti. V teoretické části je nastíněna terminologická základna i historické pilíře vzniku sémiotiky jakožto rovnocenné humanitní disciplíny. V praktické části se posléze pokusíme, na základě sémiotického rozboru mýtu, jazykový znak začlenit do širšího komunikativního a kulturního rámce. | cs_CZ |
uk.abstract.en | English abstract: Title of the thesis: Semiotic analysis of the text concentrated on asymmetry of linguistic sing Keywords: semiotics, linguistic sign, semiotic analysis, asymmetry of linguistic sign, myth, denotation, connotation Abstract: The objective of this thesis is to show how the linguistic sign functions in practice and what is its real meaning in the context of communication. This process is based on semiotic analysis of illustration of the artistic literature. In its theoretical part an elementary terminology and historical pillars of formation and developement of semiotics such as an equal humanistic science are presented. In the practical part we will demonstrate, thanks to the semiotic analysis of myth, how the linguistic sign functions within the communication and the cultural context. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990014698720106986 | |