Les Salons: Denis Diderot jako kritik umění
Les Salons: Denis Diderot's art criticism
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43472Identifiers
Study Information System: 109950
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Voldřichová - Beránková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
estetika, mravnost, kritika uměníKeywords (English)
aesthetics, ethics, art criticismTématem práce je analýza Salónů Denisa Diderota, porovnání jejich jednotlivých částí a jejich vývoj. Toto dílo nadále zůstává důležitým pro porozumění umění 18. století. Navíc je také ukázkou osobitého přínosu Diderota jako kritika kombinujícího měřítka estetická, etická a filozofická. Práce věnuje pozornost podmínkám vzniku Salónů, ale především se zabývá literární kritikou jako žánrem, který filozof vytvořil a v průběhu let neustále zdokonaloval. Podstatnou část práce tvoří analýza autorova způsobu pojednání o jednotlivých malířích (konkrétně o Greuzovi, Chardinovi a Fragonardovi) a jak se v průběhu doby mnohdy proměňuje.
This work focuses on analysis of Denis Diderot's Salons, the comparison of their individual parts and their development. These writings are still very important for understanding the art of the 18th century. Moreover, they are also examples of a distinctive contribution of Diderot as critic combining aesthetic, ethical and philosophical scales. The work pays attention to the conditions of genesis of Salons, but mainly deals with literary criticism as a genre that the philosopher created and continually improved over the years. An important part is the analysis of author's way of discourse about individual painters (specifically Greuze, Chardin and Fragonard) and how it is often changing over time.