Zobrazit minimální záznam

The structure of human being and the possibility of mystical experience A Thomistic view
dc.creatorPeroutka, David
dc.date.accessioned2019-10-16T15:31:43Z
dc.date.available2019-10-16T15:31:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/43104
dc.description.abstractThe Structure of human being and the possibility of mystical experience. A thomistic view The psychological structure of human being can be seen as a potential for the mystical experience. In this psychological sense we expound the mystical testimony of Saint Teresa of Ávila (1515-1582) using the thomistic anthropological theory (whose terminology - to say the least - was used also by Teresa herself). Teresa says that it is the faculty of will which is occupied with loving in the mystical contemplation. Since the will is today usually understood rather as a capacity to make (and maintain) decisions, we have to interpret somehow the Teresian peculiar sentence. Thomistic theory permits us to conceive the will as the spiritual capacity to love. Moreover, Thomas Aquinas left us an account of the impact of will on the emotionality. The mystical experience does not remain only in purely spiritual sphere of the soul, it "overflows" in the sensual (emotional), even in the bodily area. Finally, the tomistic distinctions between imagination and intellection, between reasoning and intellection and between active and passive intellect allow us to explain how the intellect can be conceived as a capacity for the mystical knowledge.en_US
dc.description.abstractStruktura člověka a možnost mystické zkušenosti. Tomistický pohled Psychologická struktura člověka může být uvažována jako potenciál pro mystickou zkušenost. V tomto psychologickém významu vykládáme mystické svědectví sv. Terezie z Ávily (1515- 1582). Používáme přitom tomistickou antropologickou teorii (jejíž terminologii, přinejmenším terminologii, používala i sama Terezie). Terezie říká, že schopností, která je v mystické kontemplaci zaměstnána láskou, je vůle. Jelikož vůle je dnes běžně chápána spíše jako schopnost činit rozhodnutí a vytrvat v nich, je třeba Tereziino zvláštní tvrzení nějak interpretovat. Tomistická teorie nám dovoluje koncipovat vůli jako spirituální schopnost k lásce. Tomáš Akvinský nám navíc zanechal určité vysvětlení způsobu, jak vůle vykonává vliv na emotivitu. Mystická zkušenost nezůstává pouze v čistě duchovní sféře duše, nýbrž "přetéká" do smyslové (emoční), i do tělesné oblasti. Konečně nám tomistické distinkce mezi představivostí a intelektivním poznáním, mezi přemítáním a prostým intelektivním nahlédnutím a mezi pasivním a aktivním intelektem dovolují vysvětlit, jak může být intelekt pojímán jako kapacita pro mystické poznání.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectmystikacs_CZ
dc.subjecttomismuscs_CZ
dc.subjectTerezie z Ávilycs_CZ
dc.subjectantropologiecs_CZ
dc.subjectmysticismen_US
dc.subjectthomismen_US
dc.subjectTeresa of Ávilaen_US
dc.subjectanthropologyen_US
dc.titleStruktura člověka a možnost mystické zkušenosti Tomistický pohledcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-10
dc.description.departmentDepartment of Theological Ethics and Theology of Spiritualityen_US
dc.description.departmentKatedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018)cs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId126162
dc.title.translatedThe structure of human being and the possibility of mystical experience A Thomistic viewen_US
dc.contributor.refereeSousedík, Stanislav
dc.contributor.refereeČervenková, Denisa
dc.identifier.aleph001993259
thesis.degree.nameThLic.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineKatolická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCatholic Theologyen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKatolická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCatholic Theologyen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csStruktura člověka a možnost mystické zkušenosti. Tomistický pohled Psychologická struktura člověka může být uvažována jako potenciál pro mystickou zkušenost. V tomto psychologickém významu vykládáme mystické svědectví sv. Terezie z Ávily (1515- 1582). Používáme přitom tomistickou antropologickou teorii (jejíž terminologii, přinejmenším terminologii, používala i sama Terezie). Terezie říká, že schopností, která je v mystické kontemplaci zaměstnána láskou, je vůle. Jelikož vůle je dnes běžně chápána spíše jako schopnost činit rozhodnutí a vytrvat v nich, je třeba Tereziino zvláštní tvrzení nějak interpretovat. Tomistická teorie nám dovoluje koncipovat vůli jako spirituální schopnost k lásce. Tomáš Akvinský nám navíc zanechal určité vysvětlení způsobu, jak vůle vykonává vliv na emotivitu. Mystická zkušenost nezůstává pouze v čistě duchovní sféře duše, nýbrž "přetéká" do smyslové (emoční), i do tělesné oblasti. Konečně nám tomistické distinkce mezi představivostí a intelektivním poznáním, mezi přemítáním a prostým intelektivním nahlédnutím a mezi pasivním a aktivním intelektem dovolují vysvětlit, jak může být intelekt pojímán jako kapacita pro mystické poznání.cs_CZ
uk.abstract.enThe Structure of human being and the possibility of mystical experience. A thomistic view The psychological structure of human being can be seen as a potential for the mystical experience. In this psychological sense we expound the mystical testimony of Saint Teresa of Ávila (1515-1582) using the thomistic anthropological theory (whose terminology - to say the least - was used also by Teresa herself). Teresa says that it is the faculty of will which is occupied with loving in the mystical contemplation. Since the will is today usually understood rather as a capacity to make (and maintain) decisions, we have to interpret somehow the Teresian peculiar sentence. Thomistic theory permits us to conceive the will as the spiritual capacity to love. Moreover, Thomas Aquinas left us an account of the impact of will on the emotionality. The mystical experience does not remain only in purely spiritual sphere of the soul, it "overflows" in the sensual (emotional), even in the bodily area. Finally, the tomistic distinctions between imagination and intellection, between reasoning and intellection and between active and passive intellect allow us to explain how the intellect can be conceived as a capacity for the mystical knowledge.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018)cs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990019932590106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV