Genderově citlivé rodičovství
Gender sensitive parenting
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42646Identifikátory
SIS: 63073
Kolekce
- Kvalifikační práce [5992]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kiczková, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
6. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, výchova, genderová citlivost, socializace, genderová identita, rodičovství, feminismusKlíčová slova (anglicky)
gender, education, gender sensitivity, socialization, gender identity, parenting, feminismDiplomová práce se věnuje tématu genderově citlivého rodičovství, tedy rodičům, kteří se rozhodli svoje děti vychovávat genderově citlivě. V teoretické části představuje teorie genderové socializace a nabývání genderové identity, dále pak socializaci v rodině a v součinnosti s ní jednotlivé socializační činitele. Na tato témata se snaží pohlížet skrz možnosti genderově citlivé výchovy. Práce se také věnuje dosavadním přístupům a výzkumům ohledně genderově citlivé výchovy. Výzkum diplomové práce je založen na kvalitativní analýze rozhovorů s rodiči, kteří se snaží řešit genderově citlivý přístup ve výchově. Analýza zjišťuje, jak tito rodiče chápou genderově citlivou výchovu, jak ji naplňují, jaké strategie vytvářejí, do jakých situacích se v souvislosti s ní dostávají a na jaké překážky narážejí. Cílem práce je zprostředkovat žitou zkušenost lidí, kteří se pokoušejí své děti vychovávat genderově citlivě, a přispět tak k možnostem, jak umožnit dětem svobodnější vývoj.
This thesis follows an issue of gender sensitive parentage. In particular to parents who decided to educate their kids gender sensitively. In the first part it introduces theories of gender socialization and acquiring of gender identity. Further it introduces socialization in family and, in relation it, several social factors. It tries to approach this issue through gender sensitive education. This thesis also takes a deep look to existing approaches and researches of gender sensitive education. The research part of the thesis is based on qualitative analysis of interviews with parents who are trying to educate gender sensitively. This analysis detects how these parents comprehend gender sensitive education, how they make it work, what strategies they bring up, to what situations they get while following this education program and what obstacles they face up. The goal of this dissertation is to transmit the living experience of people who try to educate their children gender sensitively and contribute the development of possibilities allowing free progression to their kids.