Show simple item record

Changes of Intercultural Competence and the Image of Global Citizenship within Erasmus Graduates
dc.contributor.advisorMoree, Dana
dc.creatorHromková, Magdaléna
dc.date.accessioned2020-08-21T19:26:49Z
dc.date.available2020-08-21T19:26:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/42633
dc.description.abstractStovky studentů každoročně tráví díky programu Erasmus semestr svého studia na zahraničí vysoké škole. V České republice jsou dostupná pouze data zachycující počty mobilit, počty ECTS kreditů, popřípadě spokojenost studentů se studiem v zahraničí. Cílem této práce je zjistit, zda, případně jak se u absolventů programu Erasmus zvýšily interkulturní kompetence, jak se proměnil jejich obraz občanství a jak vnímají globální občanství. Interkulturní kompetence jsou měřeny čistě kvantitativně pomocí Multikulturního osobnostního dotazníku, občanství je zkoumáno pomocí řady otevřených otázek. Mezi studenty převládl liberální model občanství. Na globální občanství mají studenti nejednotný názor. Nejčastěji ho popisují jako přináležitost k Zemi. Interkulturní kompetence se u studentů díky studiu v zahraničí významně nezvýšily. Pokud chceme, aby cílem zahraničních studijních pobytů byl nejen akademický rozvoj, ale i rozvoj interkulturních kompetencí a (globálních) zodpovědných občanů, musíme studenty na zahraniční zkušenost lépe připravit.cs_CZ
dc.description.abstractEvery year thanks to the Erasmus Programme hundreds of students spend a semester studying at a university abroad. In the Czech Republic available data cover only the number of student mobilities and of ECTS credits acquired, or show how the students were satisfied with their studies. The goal of the thesis is to find out whether, or how, the students' intercultural competence increased, how their view on citizenship changed, and how they perceive global citizenship. In the thesis, intercultural competence is measured purely quantitatively using the Multicultural Personality Questionnaire, citizenship is studied by the use of several open questions. Liberal model of citizenship is the most prominent among the students. As for global citizenship, the students' opinions vary. Most often, it was described as an affiliation to the Earth. Intercultural competence has not increased substantially in connection with the studies abroad. If not only academic development, but also increase in intercultural competence and development of responsible (global) citizens is to be achieved by studies abroad, students need to be better prepared for their stay.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectErasmus Programmeen_US
dc.subjectGlobal Citizenshipen_US
dc.subjectIntercultural Competenceen_US
dc.subjectCitizenshipen_US
dc.subjectStudy Abroaden_US
dc.subjectErasmuscs_CZ
dc.subjectglobální občanstvícs_CZ
dc.subjectinterkulturní kompetencecs_CZ
dc.subjectobčanstvícs_CZ
dc.subjectstudium v zahraničícs_CZ
dc.titleProměny interkulturních kompetencí a obraz globálního občanství u absolventů programu Erasmuscs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-13
dc.description.departmentKatedra studií občanské společnostics_CZ
dc.description.departmentDepartment of Civil Society Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId94747
dc.title.translatedChanges of Intercultural Competence and the Image of Global Citizenship within Erasmus Graduatesen_US
dc.contributor.refereeŠloufová, Romana
dc.identifier.aleph001501327
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStudia občanského sektorucs_CZ
thesis.degree.disciplineCivil Sector Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra studií občanské společnostics_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Civil Society Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csStudia občanského sektorucs_CZ
uk.degree-discipline.enCivil Sector Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csStovky studentů každoročně tráví díky programu Erasmus semestr svého studia na zahraničí vysoké škole. V České republice jsou dostupná pouze data zachycující počty mobilit, počty ECTS kreditů, popřípadě spokojenost studentů se studiem v zahraničí. Cílem této práce je zjistit, zda, případně jak se u absolventů programu Erasmus zvýšily interkulturní kompetence, jak se proměnil jejich obraz občanství a jak vnímají globální občanství. Interkulturní kompetence jsou měřeny čistě kvantitativně pomocí Multikulturního osobnostního dotazníku, občanství je zkoumáno pomocí řady otevřených otázek. Mezi studenty převládl liberální model občanství. Na globální občanství mají studenti nejednotný názor. Nejčastěji ho popisují jako přináležitost k Zemi. Interkulturní kompetence se u studentů díky studiu v zahraničí významně nezvýšily. Pokud chceme, aby cílem zahraničních studijních pobytů byl nejen akademický rozvoj, ale i rozvoj interkulturních kompetencí a (globálních) zodpovědných občanů, musíme studenty na zahraniční zkušenost lépe připravit.cs_CZ
uk.abstract.enEvery year thanks to the Erasmus Programme hundreds of students spend a semester studying at a university abroad. In the Czech Republic available data cover only the number of student mobilities and of ECTS credits acquired, or show how the students were satisfied with their studies. The goal of the thesis is to find out whether, or how, the students' intercultural competence increased, how their view on citizenship changed, and how they perceive global citizenship. In the thesis, intercultural competence is measured purely quantitatively using the Multicultural Personality Questionnaire, citizenship is studied by the use of several open questions. Liberal model of citizenship is the most prominent among the students. As for global citizenship, the students' opinions vary. Most often, it was described as an affiliation to the Earth. Intercultural competence has not increased substantially in connection with the studies abroad. If not only academic development, but also increase in intercultural competence and development of responsible (global) citizens is to be achieved by studies abroad, students need to be better prepared for their stay.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra studií občanské společnostics_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015013270106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV