Moc jazyka ve výchovné metodě "Respektovat a být respektován"
Power of Language in "To Respect and To Be Respected" educational method
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42177Identifiers
Study Information System: 125429
Collections
- Kvalifikační práce [6408]
Author
Advisor
Referee
Marcelli, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazyk, komunikace, moc jazyka, Respektovat a být respektován, lingvistický relativismus, výchova, pragmatika, teorie zdvořilosti, Sapir, WhorfKeywords (English)
Language, communication, power of language, Respektovat a být respektován (To Respekt and To Be Respected), language relativism, education, pragmatics, politeness theory, Sapir, WhorfTato diplomová práce je věnována tématu moci jazyka a vztahu mezi jazykem a myšlením, vnímáním a prožíváním. Téma je nahlíženo skrze výchovnou metodu Respektovat a být respektován, jejíž základní premisou je, že forma komunikace rodiče s potomkem ovlivňuje výchovné úspěchy, ale také chování dítěte a hodnoty a postoje, které bude zastávat v dospělosti. Tento předpoklad je v diplomové práci ověřen empirickým výzkumem - rozhovory s rodiči a pozorování v rodinách ukazují, jak specifický způsob komunikace (který s sebou nese konkrétní gramatická a pragmatická pravidla) ovlivňuje chování a prožívání dítěte i rodiče.
This diploma thesis deals with the power of language and the relation between language and thought, perception and experience. The topic is viewed through the "Respektovat a být respektován" (To Respect and To Be Respected) educational method. The main assumption of this method is that the way the parent communicates with the child affects educational success as well as the behaviour of the child and the values and attitude he or she will have as an adult. This premise is empirically tested by interviews with parents and observations in families, which show how the specific way of communication (which is based on particular grammatical and pragmatic rules) influences the behaviour and experience of both the child and the parent.