Show simple item record

Creativity and Creative Industries: Redefinition of Economy and Culture
dc.contributor.advisorPatočka, Jiří
dc.creatorKubaš, Mario
dc.date.accessioned2020-11-26T18:27:18Z
dc.date.available2020-11-26T18:27:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/42017
dc.description.abstractA dissertation entitled Creativity and Creative industries: Redefinition of Culture and Creativity presents a current paradigmatic shift, deep-rooted in 80th . The study is divided into three main parts. First one analyses a change of paradigm using a cultural, economic and psychological approach. The second part employing a cultural statistics method describes the changes in a cultural consumption and participation. The final part proposes two possible scenarios of a future position of a mainstream cultural production. In the introductory part an author delineates four main reasons of the ongoing paradigmatic shift: the radical change of a geopolitical situation in the break of 80th and 90th causing the democracy a liberalism expansion; an intellectual migration in 90th provoking an increasing concurrence among the educational institutions; a digital revolution redefining the communication principles and their space-time dimension, being at the same time a part of an economic revolution consisting in an enhancing trade of intangible goods; a growing interest in cultural and creative goods becoming a nourishment of current paradigmatic shift. These processes are resulting in a concept of culture and creative industries which represent a new kind of symbiosis between culture and economy. The study...en_US
dc.description.abstractDizertační práce Kreativita a kreativní průmysly : redefinice ekonomiky a kultury vychází z předpokladu, že v současnosti dochází ke změně paradigmatu majícího kořeny v 80. letech 20. století. Práce je rozdělena do tři částí. První analyzuje změnu paradigmatu skrze ekonomickou, kulturologickou a psychologickou optiku. Druhá část, využívající kulturní statistiku, popisuje změny v kulturní konzumaci a participaci. Třetí část nabízí pohled na dva možné scénáře budoucí pozice mainstreamu a svobodné kulturní produkce. V úvodu první části autor pojmenovává čtyři hlavní příčiny probíhajícího paradigmatického zlomu - uvolnění geopolitické situace na přelomu 80. a 90. let způsobující expanzi liberalismu a demokracie; zvýšená míra intelektuální migrace zapřičiňující větší konkurenci mezi vzdělávacími institucemi; digitální revoluce redefinující komunikaci a stanovující jinou dimenzi času a prostoru, zcela konvenující revoluci ekonomické, která zapříčiňuje nárůst obchodu s nehmotnými statky; narůstající zájem o kulturní a kreativní obsahy, jež se stávají zároveň stravou revoluce. Za výslednici těchto procesů autor označuje koncept kreativních a kulturních průmyslů, které tvoří novou symbiózu mezi kulturou a ekonomikou. Práce předkládá všechny důležité modely a přístupy, jenž se snaží pole definovat. Za...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKreativita a kreativní průmysly: redefinice ekonomiky a kulturycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-04
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId103303
dc.title.translatedCreativity and Creative Industries: Redefinition of Economy and Cultureen_US
dc.contributor.refereeRiedlbauch, Václav
dc.contributor.refereeKloudová, Věra
dc.identifier.aleph001500818
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce Kreativita a kreativní průmysly : redefinice ekonomiky a kultury vychází z předpokladu, že v současnosti dochází ke změně paradigmatu majícího kořeny v 80. letech 20. století. Práce je rozdělena do tři částí. První analyzuje změnu paradigmatu skrze ekonomickou, kulturologickou a psychologickou optiku. Druhá část, využívající kulturní statistiku, popisuje změny v kulturní konzumaci a participaci. Třetí část nabízí pohled na dva možné scénáře budoucí pozice mainstreamu a svobodné kulturní produkce. V úvodu první části autor pojmenovává čtyři hlavní příčiny probíhajícího paradigmatického zlomu - uvolnění geopolitické situace na přelomu 80. a 90. let způsobující expanzi liberalismu a demokracie; zvýšená míra intelektuální migrace zapřičiňující větší konkurenci mezi vzdělávacími institucemi; digitální revoluce redefinující komunikaci a stanovující jinou dimenzi času a prostoru, zcela konvenující revoluci ekonomické, která zapříčiňuje nárůst obchodu s nehmotnými statky; narůstající zájem o kulturní a kreativní obsahy, jež se stávají zároveň stravou revoluce. Za výslednici těchto procesů autor označuje koncept kreativních a kulturních průmyslů, které tvoří novou symbiózu mezi kulturou a ekonomikou. Práce předkládá všechny důležité modely a přístupy, jenž se snaží pole definovat. Za...cs_CZ
uk.abstract.enA dissertation entitled Creativity and Creative industries: Redefinition of Culture and Creativity presents a current paradigmatic shift, deep-rooted in 80th . The study is divided into three main parts. First one analyses a change of paradigm using a cultural, economic and psychological approach. The second part employing a cultural statistics method describes the changes in a cultural consumption and participation. The final part proposes two possible scenarios of a future position of a mainstream cultural production. In the introductory part an author delineates four main reasons of the ongoing paradigmatic shift: the radical change of a geopolitical situation in the break of 80th and 90th causing the democracy a liberalism expansion; an intellectual migration in 90th provoking an increasing concurrence among the educational institutions; a digital revolution redefining the communication principles and their space-time dimension, being at the same time a part of an economic revolution consisting in an enhancing trade of intangible goods; a growing interest in cultural and creative goods becoming a nourishment of current paradigmatic shift. These processes are resulting in a concept of culture and creative industries which represent a new kind of symbiosis between culture and economy. The study...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015008180106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV