Výpovědní hodnota slovního hodnocení
Potential of Verbal Assessment
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41823Identifikátory
SIS: 118465
Kolekce
- Kvalifikační práce [19273]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hodnocení, slovní hodnocení, přidaná hodnota, kazuistika, 1. stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
assessment, verbal assessment, casuistry, primary school, predictive valuePráce se zabývá problematikou slovního hodnocení na 1. stupni základní školy, jeho potenciálem objektivně vypovídat o vývoji vybraných žákových znalostí, schopností, dovedností a postojů. Výpovědní hodnotu zkoumám na základě kazuistiky, v rámci níž rekonstruuji obraz žáka pomocí textové analýzy všech deseti jeho slovních hodnocení od 1. do 5. ročníku základní školy. Dále jsem provedl kvantifikaci výroků slovního hodnocení prostřednictvím grafu s cílem predikovat jeho další vývoj. Tyto úkony byly provedeny bez kontaktu s žákem. Následným rozhovorem se žákem byl porovnán obraz žáka utvořený na základě studia dokumentů s poznatky z osobního setkání. Ve výzkumné části je upozorňováno na limitované možnosti v užívání slovního hodnocení pro vysvědčení. Práce proto předkládá také návrhy na přeformulování dílčích výroků ve zkoumaných vysvědčeních pomocí slovní zásoby, která koresponduje s RVP ZV a kterou nahlížím jako objektivně sdílený slovník všech učitelů, aniž by došlo k významovým posunům v navržených formulacích.
The thesis is focused on the topic of verbal assessment at primary school and its potential to be objectively reflective of the progress of pupil's knowledge, skills, abilities and attitudes. The predictive value is analysed through creating an image of the pupil on the basis of the casuistry of all his verbal assessments. The segments of the report are classified by making a graph with the aim to predict further progress without any contact to the pupil. Finally, I realized an interview with the pupil which allowed me to compare the image to reality. The research part of the thesis points out the limited potential of using verbal assessment as a report. The thesis also focuses on transformation of the analyzed reports using the vocabulary of RVP ZV, which I consider an objective language of all the teachers.