Implementace výuky o zdravé výživě jako možnost ovlivnění stravovacích návyků dětí na 1. stupni základní školy
Implementation of nutrition education as an opportunity to influence children's eating habits in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41749Identifiers
Study Information System: 119767
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Vodáková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zdravá výživa, výživa dětí, stravovací návyky, výchova ke zdraví, 1. stupeň základní školyKeywords (English)
healthy nutrition, children's nutrition, eating habits, education to health, primary schoolPráce je zaměřena na problematiku správné výživy a možnosti pozitivního ovlivňování stravovacích návyků dětí mladšího školního věku. Teoretická část práce se zabývá výživou dětí, správným složením stravy, vhodným jídelníčkem, nutričními návyky a jejich formováním a chybami ve výživě. Další část je zaměřena na vzdělávání dětí prvního stupně základní školy, oblast zdravé výživy v Rámcovém vzdělávacím programu a výchovu ke zdraví v provozu školy a jejím začlenění do vyučování. Dále jsou zde popsány některé, v praxi již fungující, projekty podporující zdravé stravovací návyky. V praktické části jsou zpracovány údaje o stravovacích návycích dětí mladšího školního věku získané dotazníkovou metodou. Výsledná data jsou zpracována do grafů a doplněna komentářem. V poslední části je vypracován návrh vlastního projektu podporujícího správné nutriční návyky dětí. Klíčová slova: zdravá výživa, výživa dětí, stravovací návyky, výchova ke zdraví, 1. stupeň základní školy
This thesis is focused on healthy nutrition and the possibility of influencing the eating habits of pupils at primary school. The first chapter of the theoretical part deals with nutrition of children, proper diet composition, nutritional habits and their formation and also mistakes in nutrition. The second chapter focuses on the education of children of primary school, the area of healthy nutrition in the Core curriculum and health education in the school and its integration into teaching. It continues describing projects which are already operating and promoting healthy eating habits. The practical part presents data on the eating habits of pupils acquired by questionnaire method. The resulting data is processed into graphs with added comments. The last part includes a draft of an own project which supports proper nutritional habits of children. Keywords: healthy nutrition, children's nutrition, eating habits, education to health, primary school