Show simple item record

German texts by some representatives of national revival in the Czech lands of the 19th century, because of aspects of historical linguistics
Německy psané texty vybraných představitelů českého národního obrození 19. století z pohledu historické lingvistiky
dc.contributor.advisorVodrážková, Lenka
dc.creatorŠvrčková, Helena
dc.date.accessioned2017-05-07T03:03:16Z
dc.date.available2017-05-07T03:03:16Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/41723
dc.description.abstractV 1. polovině 19. století sílily v Evropě emancipační snahy etnických skupin žijících pod nadvládou větších národů, které byly ovlivněna humanistickými myšlenkami Johanna Gottfrieda Herdera o jazyce jako nejpodstatnějším charakteristickém rysu národa a přirozeném právu na národnostní identitu. Díky tomuto pojetí ztotožnili Češi boj o zrovnoprávnění a prosazení češtiny s bojem o národ. Diplomová práce se zabývá textovou analýzou a srovnáním německy psaných rukopisů českých obrozenců Karla Aloise Vinařického, Františka Palackého a Pavla Josefa Šafaříka, které se týkají stavu školství v českých zemích a zavedení mateřského jazyka alespoň do nejnižších stupňů škol. Textová analýza (Brinker 2001) zohledňuje komunikační oblast, účel sepsání textu, okolnosti vzniku, roli emitenta a recipienta, záměr autora a textovou funkci. Všechny texty vykazují společné znaky s druhem textu "obrana jazyka". Zkoumání lexiky za pomoci dobových slovníků (Adelung, Grimmové, Jungmann), etymologického slovníku (Pfeifer) a Dudenu (2006) se zaměřilo na semantická pole národního obrození a školství. Analýza ukázala, že ve všech textech lze najít vliv rétoriky a argumentace národního obrození a snahu ovlivnit postavení češtiny ve společnosti, úřadech a školství habsburské monarchie.cs_CZ
dc.description.abstractIn the first half of the 19th century, the emancipation efforts of the ethnic groups living under domination of bigger nations grew stronger. Emancipation movements were influenced by the humanistic ideas of Johann Gottfried Herder, proclaiming the language as the most important characteristic feature of a nation and that every nation has the natural right to claim it's identity. Motivated by these concepts, the Czechs identified the enforcement of Czech language with the fight for the nation. This Diploma thesis deals with the textual analysis of the German manuscripts by the Czech revivalists Karel Alois Vinařický, František Palacký and Pavel Josef Šafařík, regarding the state of education in the Czech lands and the comparison between these manuscripts. The textual analysis (Brinker: 2001) reflects the communication field, the purpose of writing the text, circumstances of their creation, the role of the emittent and the recipient and finally the intention of the author, which is related with the indenfitication of the text function. All texts contain elements of the text type "language defense". The consideration of the lexemes with the help of the contemporary dictionaries (Adelung, Grimma, Jungmann), etymological dictionary (Pfeifer) and Duden (2006) focuses on the semantic field of National...en_US
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectněmecký jazykcs_CZ
dc.subjectnárodní obrozenícs_CZ
dc.subjectčeské zeměcs_CZ
dc.subjecthistoriolingvistikacs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectGerman languageen_US
dc.subjectNational Revivalen_US
dc.subjectCzech landsen_US
dc.subjecthistorical linguisticsen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleDeutsch geschriebene Texte der ausgewählten Repräsentanten der tschechischen nationalen Wiedergeburt des 19. Jahrhunderts unter dem Aspekt der historischen Linguistikde_DE
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-17
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId89506
dc.title.translatedGerman texts by some representatives of national revival in the Czech lands of the 19th century, because of aspects of historical linguisticsen_US
dc.title.translatedNěmecky psané texty vybraných představitelů českého národního obrození 19. století z pohledu historické lingvistikycs_CZ
dc.contributor.refereeTvrdík, Milan
dc.identifier.aleph001503474
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman Studiesen_US
thesis.degree.disciplineNěmčinacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmčinacs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csV 1. polovině 19. století sílily v Evropě emancipační snahy etnických skupin žijících pod nadvládou větších národů, které byly ovlivněna humanistickými myšlenkami Johanna Gottfrieda Herdera o jazyce jako nejpodstatnějším charakteristickém rysu národa a přirozeném právu na národnostní identitu. Díky tomuto pojetí ztotožnili Češi boj o zrovnoprávnění a prosazení češtiny s bojem o národ. Diplomová práce se zabývá textovou analýzou a srovnáním německy psaných rukopisů českých obrozenců Karla Aloise Vinařického, Františka Palackého a Pavla Josefa Šafaříka, které se týkají stavu školství v českých zemích a zavedení mateřského jazyka alespoň do nejnižších stupňů škol. Textová analýza (Brinker 2001) zohledňuje komunikační oblast, účel sepsání textu, okolnosti vzniku, roli emitenta a recipienta, záměr autora a textovou funkci. Všechny texty vykazují společné znaky s druhem textu "obrana jazyka". Zkoumání lexiky za pomoci dobových slovníků (Adelung, Grimmové, Jungmann), etymologického slovníku (Pfeifer) a Dudenu (2006) se zaměřilo na semantická pole národního obrození a školství. Analýza ukázala, že ve všech textech lze najít vliv rétoriky a argumentace národního obrození a snahu ovlivnit postavení češtiny ve společnosti, úřadech a školství habsburské monarchie.cs_CZ
uk.abstract.enIn the first half of the 19th century, the emancipation efforts of the ethnic groups living under domination of bigger nations grew stronger. Emancipation movements were influenced by the humanistic ideas of Johann Gottfried Herder, proclaiming the language as the most important characteristic feature of a nation and that every nation has the natural right to claim it's identity. Motivated by these concepts, the Czechs identified the enforcement of Czech language with the fight for the nation. This Diploma thesis deals with the textual analysis of the German manuscripts by the Czech revivalists Karel Alois Vinařický, František Palacký and Pavel Josef Šafařík, regarding the state of education in the Czech lands and the comparison between these manuscripts. The textual analysis (Brinker: 2001) reflects the communication field, the purpose of writing the text, circumstances of their creation, the role of the emittent and the recipient and finally the intention of the author, which is related with the indenfitication of the text function. All texts contain elements of the text type "language defense". The consideration of the lexemes with the help of the contemporary dictionaries (Adelung, Grimma, Jungmann), etymological dictionary (Pfeifer) and Duden (2006) focuses on the semantic field of National...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV