Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Folklore within the Music Education at Lower Secondary Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41253Identifiers
Study Information System: 122179
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Pecháček, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
folklor, hudební výchova, lidová píseň, lidový tanec, národopisný region, analýza učebnic, projektKeywords (English)
folklore, music education, folk song, folk dance, ethnographic region, course book analysis, projectDiplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.
The graduation thesis deals with the problem of engagement of Czech folklore into the process of music education at lower secondary schools. It presents theory about Czech folklore and analyzes contemporary offer of music course books intended for lower secondary schools from the point of view of their content of folklore material. It reveals results of the research oriented on the folklore education at lower secondary schools. On the basis of these results, the diploma thesis proposes a project how to integrate Czech folklore into the music lessons as well as into other subjects taught at lower secondary schools.