Mediální (re)konstrukce kolektivní paměti: Říjen a Listopad - opora současné české národní identity.
Media (Re)Construction of Collective Memory: October and November as a Support for the Contemporary Czech National Identity
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40868Identifiers
Study Information System: 109817
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Štechová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kolektivní paměť, masová média, sociální konstruktivismus, národní identita, vznik Československa, sametová revoluce, kvalitativní analýzaKeywords (English)
collective memory, mass media, social constructionism, national identity, foundation of Czechoslovakia, Velvet Revolution, qualitative analysisTato bakalářská práce se zabývá tématem vztahu masových médií, kolektivní paměti a národní identity. Kolektivní paměť i národní identitu chápu v souladu s teorií sociálního konstruktivismu jako sociální konstrukty. Masová média vnímám jako činitele, kteří se na konstruování sociální reality podílejí. Práce se soustředí na analýzu mediálních interpretací významných událostí českých dějin - Října 1918 a Listopadu 1989. Analyzovány jsou komentáře vycházející při příležitosti výročí těchto událostí v letech 1998 - 2009. Zvolenými analyzovanými médii jsou české deníky Hospodářské noviny, Lidové noviny a Mladá fronta DNES. K rozboru vybraných textů je použita kvalitativní metoda analýzy obsahu. Cílem práce je odhalit některé typické mediální diskurzy opírající se o národní minulost, na jejichž základě je posilována současná česká národní identita. Výzkumná část práce je doplněna o teoretický rámec zahrnující výklad relevantních pojmů a část metodologickou.
The bachelor thesis "Media (Re)Construction of Collective Memory: October and November as a Support for the Contemporary Czech National Identity" focuses on relation between mass media, collective memory and national identity. In accordance with social constructionism theory, the terms collective memory and national identity are understood as social constructs whereas mass media is considered to be one of the social construction agents. The aim of this work is to analyse a variety of media interpretations on significant Czech history events - October 28, 1918 and November 17, 1989. Analysed are newspaper commentaries published in order to commemorate these events during the eleven- year period from 1998 to 2009. As a resource for the analysis I have chosen three Czech daily newspapers - Hospodářské noviny, Lidové noviny and Mladá fronta DNES. The research method used is media qualitative content analysis. The work objective is to examine the typical media discourses based on national history which are constructed in a way to support contemporary Czech national identity. Not only does this thesis consist of research, it also includes methodology and theoretical framework.