Životní styl, trendy ve stravování a sociální pozice: meze a možnosti aplikace modelu Pierra Bourdieu na dílčí výzkum životního stylu a stravovacích návyků v České republice
Lifestyle, food trends and social position: limits and possibilities of application of the Pierre Bourdieu's model to partial research of lifestyle and eating habits in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40866Identifiers
Study Information System: 105423
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Ptáčková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Sociologie jídla, Pierre Bourdieu, ekonomický kapitál, kulturní kapitál, životní styl, prostor jídla, prostor životního stylu, kvantitativní výzkum, srovnáníKeywords (English)
Sociology of food, Pierre Bourdieu, economic capital, cultural capital, lifestyle, space of food, space of lifestyle, quantitative research, comparisonBakalářská práce se zabývá tématem životního stylu a stravování, konkrétně jak jsou ovlivněny umístěním jedince v sociálním prostoru. Teoretická východiska poskytl koncept Pierra Bourdieu, sekundárně také práce dalších sociologů a antropologů. Výzkumným nástrojem je samovyplňovací strukturovaný dotazník, výzkum proběhl CASI metodou skrze oline panel. Výzkum je analyzován skrze jednotlivé sociální skupiny dané zaprvé vytvořenou typologií, dále základními sociodemografickými charakteristikami. Analýza prokázala, že mezi některými skupinami existují statisticky významné rozdíly, z toho důvodu se dá hovořit o rozdílech v životním stylu a preferenci potravin na základě umístění jedince v sociálním prostoru.
Bachelor's work is focused on lifestyle and eating habits and how are these facts affected by positioning of the individual in the social space. Theory was primary based on Pierre Bourdieu's concept of space of lifestyle and space of food, secondary also on works of others sociologists and anthropologists. Research tool is online questionnaire; survey was conducted via CASI panel. Survey was analysed through particular social groups based on typology and also on basic sociodemographic characteristics. Analysis confirmed that there exist statistically significant differences between some of groups, consequently differences in lifestyle and food preferences based on positioning of individual in the social space can be stated.