Show simple item record

A dark period? Or what today we show to the foreign tourist from communism, what we tell them and what we leave for ourselves.
dc.contributor.advisorAbu Ghosh, Yasar
dc.creatorZýková, Iva-Hedvika
dc.date.accessioned2017-05-06T20:29:54Z
dc.date.available2017-05-06T20:29:54Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40480
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá způsoby, jakými je v Praze dnes, tedy více než dvacet let po změně režimu, v rámci masového turismu zahraničním turistům prezentováno období komunismu. Je založena na terénním výzkumu, který probíhal v muzeu komunismu, během speciálně na komunismus zaměřených komentovaných prohlídek a, spíše doplňkově, v hospodě Propaganda a na formálních polostrukturovaných i neformálních rozhovorech s průvodci. Práce se zaměřuje zejména na odlišnosti v prezentaci daného tématu u různých generací průvodců, sleduje, jak jejich osobní, nebo naopak nepřímá či zprostředkovaná, zkušenost způsoby reference ovlivňuje. Zkoumá tedy komunismus nejenom jako marketingový produkt turismu, ale prostřednictvím konceptů sociální paměti se snaží poukázat na řadu rozdílných individuálních pamětí, vycházejících z každodenních zkušeností, které při prezentování komunismu doplňují oficiální, ustanovenou - nebo spíše ustanovující se - paměť. Rovněž se pokouší zaznamenat a reflektovat případné úpravy a přeměny sociální paměti a nastínit, čím mohly být motivovány. Klíčová slova: Masový turismus; komunismus; sociální paměť; identita; místa paměti.cs_CZ
dc.description.abstractAnnotation: The presented Diploma thesis deals with the ways in witch is today, more than twenty years after the "Velvet Revolution", communist period presented to foreing tourists in Prague and in the sector of mass tourism.. It is based on my field research that took place in the Museum of Communism, during the especially on communism oriented guided tours and but rather commplementary, in the Propaganda pub and also on the semi-structured formal and informal interviews with guides. The thesis focuses on the differences in the presentation of communism in different generations of guides, it monitors how their personal, or, conversely, indirect or mediated experience affects their references. My work is observes communism not only as marketing tourism product, but using the concepts of social memory I try to point to range of different individual memories based on everyday experiences. These small personal histories of everyday life complement established, or rather the one that is still being instituted. The thesis also monitors and reflets some possible adjustments and transformations of social memory and outline what could be the motivation for these changes. Keywords: Mass tourism; communism; social memory; identity; places of memory - "les lieux de mémoire".en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectMasový turismuscs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectsociální paměťcs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjectmísta pamětics_CZ
dc.subjectMass tourismen_US
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectsocial memoryen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjectplaces of memory - "les lieux de mémoire"en_US
dc.titleDoba temna? Aneb o tom, co dnes v Praze zahraničním turistům z komunismu ukazujeme, o čem jim vyprávíme a co si necháváme pro sebe.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-21
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId81469
dc.title.translatedA dark period? Or what today we show to the foreign tourist from communism, what we tell them and what we leave for ourselves.en_US
dc.contributor.refereeSlačálek, Ondřej
dc.identifier.aleph001480998
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá způsoby, jakými je v Praze dnes, tedy více než dvacet let po změně režimu, v rámci masového turismu zahraničním turistům prezentováno období komunismu. Je založena na terénním výzkumu, který probíhal v muzeu komunismu, během speciálně na komunismus zaměřených komentovaných prohlídek a, spíše doplňkově, v hospodě Propaganda a na formálních polostrukturovaných i neformálních rozhovorech s průvodci. Práce se zaměřuje zejména na odlišnosti v prezentaci daného tématu u různých generací průvodců, sleduje, jak jejich osobní, nebo naopak nepřímá či zprostředkovaná, zkušenost způsoby reference ovlivňuje. Zkoumá tedy komunismus nejenom jako marketingový produkt turismu, ale prostřednictvím konceptů sociální paměti se snaží poukázat na řadu rozdílných individuálních pamětí, vycházejících z každodenních zkušeností, které při prezentování komunismu doplňují oficiální, ustanovenou - nebo spíše ustanovující se - paměť. Rovněž se pokouší zaznamenat a reflektovat případné úpravy a přeměny sociální paměti a nastínit, čím mohly být motivovány. Klíčová slova: Masový turismus; komunismus; sociální paměť; identita; místa paměti.cs_CZ
uk.abstract.enAnnotation: The presented Diploma thesis deals with the ways in witch is today, more than twenty years after the "Velvet Revolution", communist period presented to foreing tourists in Prague and in the sector of mass tourism.. It is based on my field research that took place in the Museum of Communism, during the especially on communism oriented guided tours and but rather commplementary, in the Propaganda pub and also on the semi-structured formal and informal interviews with guides. The thesis focuses on the differences in the presentation of communism in different generations of guides, it monitors how their personal, or, conversely, indirect or mediated experience affects their references. My work is observes communism not only as marketing tourism product, but using the concepts of social memory I try to point to range of different individual memories based on everyday experiences. These small personal histories of everyday life complement established, or rather the one that is still being instituted. The thesis also monitors and reflets some possible adjustments and transformations of social memory and outline what could be the motivation for these changes. Keywords: Mass tourism; communism; social memory; identity; places of memory - "les lieux de mémoire".en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV