Show simple item record

Language acquirement of Czech Sign language by the hearing non-speaking boy at the teen age
dc.contributor.advisorMajerová, Radka
dc.creatorMoudrá, Anna
dc.date.accessioned2017-05-06T20:01:52Z
dc.date.available2017-05-06T20:01:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40379
dc.description.abstractPráce se pokouší odpovědět na otázku, zda se suspektní dysfázie, vyjevující se u nemluvícího adolescentního inteligentního chlapce s vývojovou anartrií se 100% porozuměním mluvenému jazyku na neschopnosti osvojit funkční psanou řeč, promítá také do osvojování znakového jazyka. Věnuje se diferenciaci diagnóz vývojová dysfázie a vývojová anartrie se suspektní dysfázií. Zabývá se vybranými systémy alternativní a augmentativní komunikace a výhodami a nevýhodami jejich užití u tohoto vývojového anartrika. Upozorňuje na komfortnost terapie, v které je vývojovému anartrikovi od jeho 13 do současných 19 let adekvátně nabízen český znakový jazyk (dále ČZJ) jako vyjadřovací prostředek ve vzdělávání i každodenní komunikaci (chlapec má částečně postiženou motoriku horních končetin, jemná motorika pravé ruky je však zachována do té míry, že jeho výpovědi jsou okolím interpretovatelné). ČZJ je osvojován jako druhý jazyk (dále L2), je však pro chlapce jediným jazykem ve směru produkce. V jádru práce jsou analyzovány videonahrávky tří typů výpovědí 18letého vývojového anartrika v ČZJ: jeho reprodukce výpovědí v ČZJ, produkovaných figurantem, dále reprodukce předčítaného textu do ČZJ a spontánní výpovědi v ČZJ. Ve výsledku analýzy jsou rozlišeny čtyři typy chyb, jichž se chlapec dopouští: motorické chyby způsobené...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis tries to found out whether the suspected dysphasia influences sign language acquisition of an intelligent adolescent non-speaking boy who suffers from developmental anarthria. Nevertheless, he can understand spoken language 100 % but he is not able to learn written language functionally. It deals with the differentiation of the diagnoses of developmental dysphasia and developmental anarthria with suspected dysphasia. The work focuses on particular forms of alternative and augmentative communication and advantages and disadvantages of their use by the boy who suffers from developmental anarthria. This thesis points out that therapy is comfortable because it adequately offers Czech Sign Language as a mode of communication for the education and everyday communication for the boy who has suffered from developmental anarthria since he was 13 to now at age 19. He has partial motor disfunction in his hands but the fine motor skills of his right hand are only partially disabled and therefore his communication in Czech Sign Language is interpretable. Czech Sign Language is his L2 but this is the only language production of the boy. In the core of the thesis there are three types of video-recordings of the expressions in Czech Sign Language of the 18-year-old boy who suffers from the developmental...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVývojová anartriecs_CZ
dc.subjectsuspektní vývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectalternativní komunikacecs_CZ
dc.subjectčeský znakový jazykcs_CZ
dc.subjectdruhý jazykcs_CZ
dc.subjectklinický lingvistacs_CZ
dc.subjectagramatismuscs_CZ
dc.subjectpracovní paměťcs_CZ
dc.subjectDevelopmental anarthriaen_US
dc.subjectsuspected developmental dysphasiaen_US
dc.subjectalternative communicationen_US
dc.subjectCzech Sign Languageen_US
dc.subjectthe second languageen_US
dc.subjectclinical linguisten_US
dc.subjectagrammatismen_US
dc.subjectthe working memoryen_US
dc.titleOsvojování českého znakového jazyka slyšícím nemluvícím chlapcem v pubescentním a adolescentním věkucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-22
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId87798
dc.title.translatedLanguage acquirement of Czech Sign language by the hearing non-speaking boy at the teen ageen_US
dc.contributor.refereeStehlíková, Olga
dc.identifier.aleph001481267
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se pokouší odpovědět na otázku, zda se suspektní dysfázie, vyjevující se u nemluvícího adolescentního inteligentního chlapce s vývojovou anartrií se 100% porozuměním mluvenému jazyku na neschopnosti osvojit funkční psanou řeč, promítá také do osvojování znakového jazyka. Věnuje se diferenciaci diagnóz vývojová dysfázie a vývojová anartrie se suspektní dysfázií. Zabývá se vybranými systémy alternativní a augmentativní komunikace a výhodami a nevýhodami jejich užití u tohoto vývojového anartrika. Upozorňuje na komfortnost terapie, v které je vývojovému anartrikovi od jeho 13 do současných 19 let adekvátně nabízen český znakový jazyk (dále ČZJ) jako vyjadřovací prostředek ve vzdělávání i každodenní komunikaci (chlapec má částečně postiženou motoriku horních končetin, jemná motorika pravé ruky je však zachována do té míry, že jeho výpovědi jsou okolím interpretovatelné). ČZJ je osvojován jako druhý jazyk (dále L2), je však pro chlapce jediným jazykem ve směru produkce. V jádru práce jsou analyzovány videonahrávky tří typů výpovědí 18letého vývojového anartrika v ČZJ: jeho reprodukce výpovědí v ČZJ, produkovaných figurantem, dále reprodukce předčítaného textu do ČZJ a spontánní výpovědi v ČZJ. Ve výsledku analýzy jsou rozlišeny čtyři typy chyb, jichž se chlapec dopouští: motorické chyby způsobené...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis tries to found out whether the suspected dysphasia influences sign language acquisition of an intelligent adolescent non-speaking boy who suffers from developmental anarthria. Nevertheless, he can understand spoken language 100 % but he is not able to learn written language functionally. It deals with the differentiation of the diagnoses of developmental dysphasia and developmental anarthria with suspected dysphasia. The work focuses on particular forms of alternative and augmentative communication and advantages and disadvantages of their use by the boy who suffers from developmental anarthria. This thesis points out that therapy is comfortable because it adequately offers Czech Sign Language as a mode of communication for the education and everyday communication for the boy who has suffered from developmental anarthria since he was 13 to now at age 19. He has partial motor disfunction in his hands but the fine motor skills of his right hand are only partially disabled and therefore his communication in Czech Sign Language is interpretable. Czech Sign Language is his L2 but this is the only language production of the boy. In the core of the thesis there are three types of video-recordings of the expressions in Czech Sign Language of the 18-year-old boy who suffers from the developmental...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV