Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ
A Gender Analysis of Reading-Books for Pupils of 1st and 2nd Years of Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40136Identifikátory
SIS: 108899
Katalog UK: 990014791740106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6829]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smetáčková, Irena
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
12. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, genderové stereotypy, genderový řád, socializace, škola, učebniceKlíčová slova (anglicky)
gender, gender stereotypes, gender system, socialization, school, textbooksDiplomová práce Genderová analýza vybraných čítanek pro 1. a 2. ročník ZŠ se zabývá tématem genderu v oblasti školství. Konkrétně zkoumá způsoby zobrazování ženských a mužských postav v textu a ilustracích učebnic, respektive posuzuje, zda jsou tato zobrazování genderově stereotypní, nebo genderově senzitivní. Vlastní výzkum, který sestává z kvantitativní obsahové analýzy tří vybraných čítanek a z kvalitativní interpretace posuzující jejich genderovou korektnost a senzitivitu, je zasazen do rámce teoretických východisek z oblasti psychologie, sociologie, feministických teorií a genderových studií. Práce vychází z premisy, že škola jakožto instituce se významně podílí na genderové socializaci dětí, a proto je jejím cílem zjistit, zda a případně jakým způsobem používané učebnice podporují genderovou rovnost. Klíčová slova: gender, genderové stereotypy, genderový řád, socializace, škola, učebnice
The diploma thesis A Gender Analysis of Reading-Books for Pupils of 1st and 2nd Years of Primary Schools focuses on the topic of gender in education. Specifically, it examines the ways in which female and male characters are represented in the texts and illustrations in textbooks and considers whether these are stereotypical views of gender and whether these are gender-sensitive views. The research consists of a quantitative content analysis of three reading-books and of qualitative interpretation of their gender correctness and sensitivity. It is set in a framework of theoretical foundations of psychology, sociology, feminist theory and gender studies. The work is based on the premise that the school as an institution plays an important role in gender socialization of children and the thesis therefore aims to find out whether and eventually how these reading- books promote gender equality. Key words: gender, gender stereotypes, gender system, socialization, school, textbooks