30 případů majora Zemana (filmová verze a vydané filmové povídky) z hlediska mytizačních postupů
30 cases of major Zeman (film version and short stories based on the film) and its aspects of mythization
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39943Identifikátory
SIS: 84374
Kolekce
- Kvalifikační práce [23819]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hanáková, Petra
Oponent práce
Činátlová, Blanka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Filmová věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
major Zeman - normalizace - mýtus - ideologie - reprezentaceKlíčová slova (anglicky)
major Zeman - normalization - myth - ideology - representationTato diplomová práce analyzuje řadu mytizačních postupů přítomných v narativech o majoru Zemanovi. Využívá přitom jak seriálové podoby 30ti případů majora Zemana, tak z pozdějších transpozic některých z nich do podoby literární. Práce metodologicky vychází zejména z Barthesova teoretického konceptu moderních mytologií, čerpá také z dosavadních analýz normalizačního diskurzu a z terminologické základny kulturních studií. Jejím cílem je postihnout různé mechanismy označování, díky kterým do narativu vstupují symbolické významy ustavující sekundární mytickou rovinu jednotlivých syžetů. Interpretační část práce je věnována analýze ústřední figury majora Zemana, dále rozboru modů reprezentace postav nepřítele a problematice aluzivnosti a intertextovosti ve funkci mytizačního prostředku.
This thesis aims to analyze a number of mythmaking procedures in the narratives of major Zeman. Its main sources are both the TV series "30 Cases of Major Zeman" and the later adaptations o some of these cases into literary form. The thesis draws inspiration primarily from the theoretical concept of modern mythologies by Roland Bathes, the available analysis of the ideological discourse of normalization and the basic terminology of cultural studies. Its goal is to recognize various mechanisms of signification that embed symbolic meanings that establish the secondary mythical level of individual subjects. The interpretative part of the text focuses on an analysis of the modes of representation of "enemies" and the problematization of allusion and intertextuality as mythmaking instruments.