Show simple item record

The Folk Song as a Source of Inspiration in Activities in Music Lessons in Primary Schools
dc.contributor.advisorHerden, Jaroslav
dc.creatorBrabníková, Klára
dc.date.accessioned2017-03-27T09:53:36Z
dc.date.available2017-03-27T09:53:36Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3960
dc.description.abstractTeachers often use folk songs as a means to teach children singing in tune and other musical skills or music theory. However, a deeper knowledge of the song itself happens to be missing. Yet, learning more about the music, looking deeper into its core can open new possibilities of its use in the classroom. The aim of this work is to demonstrate the path that a teacher should go through when, trying to gather knowledge about a folk song. Folk music is no more as popular as it used to be. It is therefore necessary for the teacher to spend more energy on the preparation to make it more attractive for the students. Folk song has the important feature of flexibility. The end of the 20lh century brought a new style of music combining folk songs with pop music. Its authors find inspiration in folklore, making it the basis of their own creative work. Such music thus reveals another possibility to bring the folk song closer to the today's audience and especially the young generation. Nevertheless, for the practical part I have chosen a different strategy: through encountering the folk music (songs of the southern Bohemia in this case) children learn about some features of modern pop music (from jazz through mid stream pop song to pop music. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractHlavní myšlenkou této práce je píseň jako živý organismus, který se stále vyvíjí. Mým záměrem je seznámit učitele s lidovou písní do hloubky, v širších souvislostech a naznačit směr, jakým by se mohla píseň ubírat, aby byla opět aktuální a pro mladé lidi populární. Teprve na základě tohoto poznání je možné stavět a vhodně používat píseň jako inspirační zdroj. Práce se skládá ze tří obsáhlých částí. První dvě jsou teoretického rázu a jakýmsi souhrnem poznatků o dané problematice, poslední má pak ráz praktického využití poznatků v činnostním pojetí v hodinách HV pro osmý ročník ZŠ. Proč jsem si vybrala právě tento ročník? Tento ročník by měl být již na dobré hudební úrovni jak po teoretické tak praktické stránce a jeho osnovy jsou tématu nejblíže. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleLidová píseň jako zdroj inspirace v činnosti pojetí v hodinách hudební výchovy na ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-24
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId20625
dc.title.translatedThe Folk Song as a Source of Inspiration in Activities in Music Lessons in Primary Schoolsen_US
dc.contributor.refereeVáňová, Hana
dc.identifier.aleph000584325
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conductingen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovstvícs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovstvícs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conductingen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csHlavní myšlenkou této práce je píseň jako živý organismus, který se stále vyvíjí. Mým záměrem je seznámit učitele s lidovou písní do hloubky, v širších souvislostech a naznačit směr, jakým by se mohla píseň ubírat, aby byla opět aktuální a pro mladé lidi populární. Teprve na základě tohoto poznání je možné stavět a vhodně používat píseň jako inspirační zdroj. Práce se skládá ze tří obsáhlých částí. První dvě jsou teoretického rázu a jakýmsi souhrnem poznatků o dané problematice, poslední má pak ráz praktického využití poznatků v činnostním pojetí v hodinách HV pro osmý ročník ZŠ. Proč jsem si vybrala právě tento ročník? Tento ročník by měl být již na dobré hudební úrovni jak po teoretické tak praktické stránce a jeho osnovy jsou tématu nejblíže. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enTeachers often use folk songs as a means to teach children singing in tune and other musical skills or music theory. However, a deeper knowledge of the song itself happens to be missing. Yet, learning more about the music, looking deeper into its core can open new possibilities of its use in the classroom. The aim of this work is to demonstrate the path that a teacher should go through when, trying to gather knowledge about a folk song. Folk music is no more as popular as it used to be. It is therefore necessary for the teacher to spend more energy on the preparation to make it more attractive for the students. Folk song has the important feature of flexibility. The end of the 20lh century brought a new style of music combining folk songs with pop music. Its authors find inspiration in folklore, making it the basis of their own creative work. Such music thus reveals another possibility to bring the folk song closer to the today's audience and especially the young generation. Nevertheless, for the practical part I have chosen a different strategy: through encountering the folk music (songs of the southern Bohemia in this case) children learn about some features of modern pop music (from jazz through mid stream pop song to pop music. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV