Teaching English Dental Fricatives to Czech EFL Students . An Action Research Project
Výuka anglických dentálních frikativ. Akční výzkum
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39116Identifiers
Study Information System: 70391
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Žďárek, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - History Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dentální frikativy, výuka výslovnosti, akční výzkumKeywords (English)
dental fricatives, teaching pronunciation, action researchTato bakalářská práce popisuje realizaci pedagogického akčního výzkumu zaměřeného na výuku výslovnosti anglických dentálních frikativ /θ/ a /ð/ v prostředí českých studentů angličtiny. Teoretická část se zabývá popisem místa a způsobu artikulace dentálních frikativ ve standardní angličtině a ve vybraných anglických akcentech. Dále se práce zabývá výukou anglické výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí a specifickými problémy studentů a učitelů při výuce cílových hlásek. Praktická část se zaměřuje na konkrétní ukázku akčního výzkumu, který autorka realizovala v jednom ze svých kurzů angličtiny během ledna a února 2011 s cílem zlepšit metodiku své výuky a pomoci svým studentům odstranit jejich problémy s výslovností anglických dentálních frikativ.
This bachelor thesis presents an educational action research project focused on the teaching of the English dental fricatives /θ/ and /ð/ to Czech EFL (English as a Foreign Language) students. The theoretical part focuses on the description of the dental fricatives and their production in standard and several other English accents. Furthermore, the issue of teaching pronunciation is being discussed with special attention paid to the Czech students of English and their problems with the pronunciation of the target sounds. The practical part turns the attention to a detailed description of the action research project which was implemented by the author of the thesis in one of her English courses during January and February 2011 with the aim to improve her own teaching methods and at the same time help her students to improve their pronunciation of the English dental fricatives.