Formování struktury třídy v důsledku třídního ideálu krásy
Formation of Class Structure as a Result of Class Ideals of Beauty
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39008Identifiers
Study Information System: 83465
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
adolescence, ideál krásy, struktura skupiny, školní třídaKeywords (English)
adolescence, the ideal of beauty, the structure of the group, classCílem této práce bylo zjistit, zda existuje vztah mezi ideálem krásy a fungování školní třídy u dětí v 9. Ročníku ZŠ. Přímo se výzkum zaměřoval na podobu "třídního ideálu krásy" a na míru vlivu, který má na strukturu třídy - hierarchii a rozdělení rolí v kolektivu. Data získaná od dětí byla porovnána s dostupnou literaturou prezentující celospolečenskou normu ideálu krásy. Hlavními metodami empirického šetření bylo pozorování, dotazování k ideálu krásy, sociometrie B3 a doplňující rozhovory. Výzkumný vzorek čítal celkem 2 třídy pražské základní školy v Praze 8 s celkovým počtem 41 žáků a žákyň. Dotazování k ideálu krásy vyplnilo 29 dětí - 17 chlapců a 12 dívek a na sociometrický dotazník odpovídalo celkem 34 žáků a žákyň - 21 chlapců a 13 dívek. Zbylí žáci a žákyně buď neměli informovaný souhlas, nebo byli během dotazování nepřítomni. Získaná data z dotazníku k ideálu krásy byla analyzována prostřednictvím metody tzv. otevřeného kódování a sociometrický dotazník B3 byl vyhodnocen pomocí počítačového programu. Pozorování a rozhovory byly využity spíše jako doplňkové metody pro ověření a objasnění informací z dotazníků. Z dat můžeme vidět, že třídní pojetí ideálu krásy je velmi podobné celospolečenské normě, která vyplývá z dostupných studií. Jmenované aspekty jsou též v souladu s tradičním genderovým dělením...
The goal of this study was to determine whether a relationship exists between the ideal of beauty and functioning of the class in 9th degree. Directly, the research focused on the design of "class ideal of beauty" and the degree of influence it has on the class structure - the hierarchy and division of roles in the class. Data obtained from children was compared with the available literature, which is presentinge social view of the ideal standard of beauty. The main methods of empirical investigation was observing, questioning to the ideal of beauty, Sociometry B3 and additional interviews. The research sample consisted of a total of 2 classes of basic school in Prague, with a total of 41 pupils took part. Inquiries to the ideal of beauty filled the 29 children - 17 boys and 12 girls and sociometric questionnaire corresponded to a total of 34 male and female pupils - 21 boys and 13 girls. The other boys and girls had either informed consent or were absent during the interview. The data obtained from the questionnaire to the ideal of beauty has been analyzed through a method known as open coding and B3 sociometric questionnaire was evaluated by a computer program. Observations and interviews were used more as a complementary method to verify and clarify information from the questionnaires. From the data we...