Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka
Analysis of subject matter in textbook of Czech language for 8th grades of basic school from the viewpoint of the cognitive demands on students
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38567Identifikátory
SIS: 70076
Kolekce
- Kvalifikační práce [17867]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rendl, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bloomova taxonomie, český jazyk, kognitivní náročnost, názor učitele, testy inteligence, učebnice, žák základní školyKlíčová slova (anglicky)
Bloom's taxonomy, Czech language, cognitive demands, teacher's opinion, IQ tests, textbooks, secondary-school pupčesky Cílem této práce je zjištění kognitivní náročnosti jednoho tematického okruhu v nejvíce užívané učebnici českého jazyka pro 8. ročník základních škol, konkrétně okruhu Tvarosloví v učebnici od nakladatelství Fraus. K posouzení kognitivní náročnosti úkolů prezentovaných v učebnici byla zvolena čtyři kritéria, dvě teoretická (Bloomova taxonomie kognitivních cílů a verbální subtesty vybraných testů inteligence) a dvě empirická (výsledky žáků v námi sestaveném testu a názor paní učitelky). Výsledná zjištění mohou být podnětem pro další analýzy a být přínosem pro autory učebnic.
anglicky The aim of this thesis is to analyze cognitive demands of one thematic area in the most used textbook of Czech language for 8th grades of secondary schools, particularly in the field of morphology in the textbook from The Fraus publishing House. Four criteria were chosen to assess the cognitive demands of tasks presented in the textbook. Two of them were theoretical (Bloom's taxonomy of cognitive objectives and verbal subtests of selected intelligence tests) and the other two criteria were empirical (pupil's results from our compiled test and a teacher's opinion). The final findings may be a stimulus for further analysis and became a contribution to textbook authors.