Show simple item record

Iterrelations between Questions and Answers in Political Interview
dc.contributor.advisorMachová, Světlana
dc.creatorSvátová, Dana
dc.date.accessioned2017-03-27T09:11:36Z
dc.date.available2017-03-27T09:11:36Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3850
dc.description.abstractThe object of my dissertation called Interrelations between question and answer in political interview is to make broad pragmatic analysis of dialogic texts printed in reputable daily press. This analysis is based on 43 interviews published in the Czech dailies "Právo" and "Lidové noviny". The dissertation deals, in the above mentioned sort of interview, in more detail with an issue of publicistic replicas and their influence on replicas of an informant. It is concerned with large number of certain questions (publicistic replicas are divided into replicas with declaratory question, complementary question, statement of interviewer with assumed answer of informant and reaction of journalist to replica of informant), then studies especially interview from strategy point of view used by journalist (manipulating particularly) and tactical strategies of informants (these are divided into defensive, offensive and manipulating). The dissertation also deals with relation of an interview to objectivity - the information one as well as journalistic. This kind of objectivity is mostly kept in interview. At the conclusion there is included the project with a published political interview at high school, actually public school, which can be realized during some special seminary or as supplementary learning to subject...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce s názvem Vztah otázky a odpovědi v politickém interview si kladla za cíl provést všestrannou pragmatickou analýzu dialogických textů otiskovaných v tzv. seriózním tisku. U zmíněného typu interview se pak úžeji zabývala problematikou novinářských replik a jejich vlivu na repliky respondenta. Tato práce není primárně zaměřená na didaktickou činnost, nicméně její přínos pro vyučovací proces vidím v tom, že může být inspirací pro učitele střední školy a gymnázia, kteří chtějí svým studentům zprostředkovat vhled do analýzy dialogu. Nedělá si ambice být vyčerpávající, snaží se však komplexně postihnout problematiku psaného politického interview z hlediska novinářských replik, četností některých druhů otázek, především pak z hlediska strategií (především manipulativních) a taktických strategií respondentů. Terminologie práce vychází z prostudované literatury a snaží se jít v souladu s ní. Nutno říci, že terminologie v oblasti manipulativních a taktických strategií je přizpůsobována aktuální komunikační situaci, z níž vychází analyzovaný text, v pojmenování jednotlivých strategií nejsou přesně vymezené hranice, proto jsem zvolila třídění a pojmenování vlastní. Také v problematice druhu otázek se autoři jednotlivých studií zaměřených na tuto problematiku zcela neshodnou. Vycházím proto z...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVztah otázky a odpovědi v politickém interviewcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-16
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId20653
dc.title.translatedIterrelations between Questions and Answers in Political Interviewen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
dc.identifier.aleph000518957
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce s názvem Vztah otázky a odpovědi v politickém interview si kladla za cíl provést všestrannou pragmatickou analýzu dialogických textů otiskovaných v tzv. seriózním tisku. U zmíněného typu interview se pak úžeji zabývala problematikou novinářských replik a jejich vlivu na repliky respondenta. Tato práce není primárně zaměřená na didaktickou činnost, nicméně její přínos pro vyučovací proces vidím v tom, že může být inspirací pro učitele střední školy a gymnázia, kteří chtějí svým studentům zprostředkovat vhled do analýzy dialogu. Nedělá si ambice být vyčerpávající, snaží se však komplexně postihnout problematiku psaného politického interview z hlediska novinářských replik, četností některých druhů otázek, především pak z hlediska strategií (především manipulativních) a taktických strategií respondentů. Terminologie práce vychází z prostudované literatury a snaží se jít v souladu s ní. Nutno říci, že terminologie v oblasti manipulativních a taktických strategií je přizpůsobována aktuální komunikační situaci, z níž vychází analyzovaný text, v pojmenování jednotlivých strategií nejsou přesně vymezené hranice, proto jsem zvolila třídění a pojmenování vlastní. Také v problematice druhu otázek se autoři jednotlivých studií zaměřených na tuto problematiku zcela neshodnou. Vycházím proto z...cs_CZ
uk.abstract.enThe object of my dissertation called Interrelations between question and answer in political interview is to make broad pragmatic analysis of dialogic texts printed in reputable daily press. This analysis is based on 43 interviews published in the Czech dailies "Právo" and "Lidové noviny". The dissertation deals, in the above mentioned sort of interview, in more detail with an issue of publicistic replicas and their influence on replicas of an informant. It is concerned with large number of certain questions (publicistic replicas are divided into replicas with declaratory question, complementary question, statement of interviewer with assumed answer of informant and reaction of journalist to replica of informant), then studies especially interview from strategy point of view used by journalist (manipulating particularly) and tactical strategies of informants (these are divided into defensive, offensive and manipulating). The dissertation also deals with relation of an interview to objectivity - the information one as well as journalistic. This kind of objectivity is mostly kept in interview. At the conclusion there is included the project with a published political interview at high school, actually public school, which can be realized during some special seminary or as supplementary learning to subject...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV