Hra jako vyučovací a výchovná metoda
Playing as a teaching and educational method
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38450Identifiers
Study Information System: 89961
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
9. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hra, vyučovací metoda, aktivizační metoda, motivace, učeníKeywords (English)
game, teaching method, activation method, motivation, learningSmyslem předložené práce je seznámit čtenáře se hrou jako vyučovací a výchovnou metodou. Hra je nejpřirozenější aktivitou dítěte. Každý pedagog by se proto měl seznámit s možnostmi zařazování her do výchovné a vzdělávací činnosti. Existuje mnoho definic hry, některé z nich ve své práci uvádím a představuji také konkrétní ukázky her, členěné dle jejich zaměření. Snažila jsem se obsáhnout a pojmenovat významné vlivy, které na správný a zdravý průběh hry působí. V rámci vlastní pedagogické praxe jsem aplikovala vybrané hry na své studenty a snažila se postihnout jejich efektivitu i popularitu. Součástí práce je kapitola o hře v různých vývojových etapách. Zde uvádím možné hry, hračky a herní aktivity, vhodné a přiměřené daným vývojovým etapám. Výsledkem je teoretický základ, na který bych ráda v budoucnu navázala.
The purpose of this thesis is to introduce game as a teaching and educational method. Game is the most natural activity of a child. Therefore, every teacher should be familiar with possibilities of classifying games into educational activities. There are many definitions of games, I mention some of them in my work, and I also present examples of games, classified according to their specialization. I tried to contain important factors that operate on the proper course of the healthy and active game. As part of my pedagogical practice, I applied the selected games to students and I tried to affect their effectiveness and popularity. One part of my work is a chapter about games in different developmental stages. I present the possible games, toys and activities, appropriate and proportionate to different developmental steps. The result is a theoretical base I would like to develop in my next research.