Show simple item record

The chapter on dramatic poetry in the first and second edition of Josef Jungmann's Slovesnost
dc.contributor.advisorHlobil, Tomáš
dc.creatorFleyberková, Klára
dc.date.accessioned2017-04-27T20:38:20Z
dc.date.available2017-04-27T20:38:20Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/38219
dc.description.abstractJosef Jungmann (1773 - 1847), vůdčí osobnost mladší obrozenecké generace, je pro naši kulturu zásadní a uznávanou autoritou1 především v oblasti jazykovědné. Jeho teorie však mají dopady i na další vědní obory, včetně estetiky. Prací, kterou lze nahlížet prizmatem více vědních disciplín, je bezpochyby Slovesnost. Slovesnost vyšla za Jungmannova života třikrát. Poprvé to bylo v roce 1820, kdy se objevila jako učebnice pro gymnázia pod titulem Slowesnost aneb zbjrka přjkladů s krátkým pogednánjm o slohu. Její úvodní část, nazvaná Počátkowé slohu (stylu), byla první česky psanou souhrnnou poetikou a teorií literatury. Druhá část, Přjklady, uváděla obsáhlou chrestomatii, jež ilustrovala teoretické poznatky z prvního dílu knihy ukázkami textů poetických, prozaických i dramatických žánrů.2 Jungmann později cítil potřebu své dílo přepracovat (tak tomu ostatně bylo i u jiných jeho knih). Slovesnost se tak roku 1845 dočkala svého druhého vydání, tentokrát s podtitulem Náuka o wýmluwnosti prosaické, básnické i řečnické se sbírkau příkladů w newázané i wázané řeči. Změna podtitulu ukazuje, že první vydání obsahovalo teoretické pojednání o jednotlivých žánrech jen jako doplněk ke sbírce příkladů konkrétních děl. U druhého je naproti tomu důraz kladen právě na teoretickou část, kterou příklady doplňují.3 Nešlo pouze o...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the chapter about dramatic poetry in the first and second edition of Jungmann's "Slovesnost". Its aim is to outline the author's dramatic approach, cover the changes that occurred in the second edition in comparison to the first one, and show Jungmann's work with aesthetic notions, using examples. First of all, we described a formal set-out of the chapter and its place within the whole "Slovesnost", and then we concentrated on individual genres and their modifications in either edition. Finally, we focused on aesthetic motives which occur in the chapter. Our thesis proves that Jungmann's thinking dramatically changed and modernised within a quarter of a century. He stopped using primarily Czech expressions, which was the case in 1820, and yielded to ever more often used international words in a way, which led to his moderation in terms of Czech Revivalism. The case of the key term "estetický" ("aesthetic") was similar - the author mentioned it only in 1845 instead of the original "krasovědný" (a truly Czech word with the same meaning), and using it enabled him to rebuild the aesthetic system by creating the so-called "nonaesthetic feelings". Modernising the theory was also mirrored in the fact that the author no longer emphasised ethical moments. In the second edition, he concentrated...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKapitola o dramatickém básnictví v prvním a druhém vydání Jungmannovy Slovesnostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-14
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId90389
dc.title.translatedThe chapter on dramatic poetry in the first and second edition of Josef Jungmann's Slovesnosten_US
dc.contributor.refereeKaplický, Martin
dc.identifier.aleph001401071
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJosef Jungmann (1773 - 1847), vůdčí osobnost mladší obrozenecké generace, je pro naši kulturu zásadní a uznávanou autoritou1 především v oblasti jazykovědné. Jeho teorie však mají dopady i na další vědní obory, včetně estetiky. Prací, kterou lze nahlížet prizmatem více vědních disciplín, je bezpochyby Slovesnost. Slovesnost vyšla za Jungmannova života třikrát. Poprvé to bylo v roce 1820, kdy se objevila jako učebnice pro gymnázia pod titulem Slowesnost aneb zbjrka přjkladů s krátkým pogednánjm o slohu. Její úvodní část, nazvaná Počátkowé slohu (stylu), byla první česky psanou souhrnnou poetikou a teorií literatury. Druhá část, Přjklady, uváděla obsáhlou chrestomatii, jež ilustrovala teoretické poznatky z prvního dílu knihy ukázkami textů poetických, prozaických i dramatických žánrů.2 Jungmann později cítil potřebu své dílo přepracovat (tak tomu ostatně bylo i u jiných jeho knih). Slovesnost se tak roku 1845 dočkala svého druhého vydání, tentokrát s podtitulem Náuka o wýmluwnosti prosaické, básnické i řečnické se sbírkau příkladů w newázané i wázané řeči. Změna podtitulu ukazuje, že první vydání obsahovalo teoretické pojednání o jednotlivých žánrech jen jako doplněk ke sbírce příkladů konkrétních děl. U druhého je naproti tomu důraz kladen právě na teoretickou část, kterou příklady doplňují.3 Nešlo pouze o...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the chapter about dramatic poetry in the first and second edition of Jungmann's "Slovesnost". Its aim is to outline the author's dramatic approach, cover the changes that occurred in the second edition in comparison to the first one, and show Jungmann's work with aesthetic notions, using examples. First of all, we described a formal set-out of the chapter and its place within the whole "Slovesnost", and then we concentrated on individual genres and their modifications in either edition. Finally, we focused on aesthetic motives which occur in the chapter. Our thesis proves that Jungmann's thinking dramatically changed and modernised within a quarter of a century. He stopped using primarily Czech expressions, which was the case in 1820, and yielded to ever more often used international words in a way, which led to his moderation in terms of Czech Revivalism. The case of the key term "estetický" ("aesthetic") was similar - the author mentioned it only in 1845 instead of the original "krasovědný" (a truly Czech word with the same meaning), and using it enabled him to rebuild the aesthetic system by creating the so-called "nonaesthetic feelings". Modernising the theory was also mirrored in the fact that the author no longer emphasised ethical moments. In the second edition, he concentrated...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV