Show simple item record

Hélene Cixous and Théatre du Soleil
dc.contributor.advisorChristov, Petr
dc.creatorKuslová, Kristýna
dc.date.accessioned2017-04-27T20:38:08Z
dc.date.available2017-04-27T20:38:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/38218
dc.description.abstractTato práce je analýzou inscenace a textu La Ville parjure ou Le Réveil des Erynies (Věrolomné město aneb Probuzené Erynie), kterou společně vytvořilo Théâtre du Soleil pod režisérským vedením Ariane Mnouchkine a francouzská dramatička Hélne Cixous. Analýza se zabývá především dvěma aspekty a to jednak antickými prvky, které epické drama z roku 1994 spojují s řeckou antickou tragédií, a dále feministickým pojetím dramatiky. Práce se pokouší analýzou jedné konkrétní inscenace popsat unikátní spolupráci dvou žen v rámci francouzské divadelní tradice.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the performance and the text of La Ville parjure ou Le Réveil des Erynies (The Forsworn City, or the Awakening of the Furies) created collectively by Théâtre du Soleil under the directorial guidance of Ariane Mnouchkine and by French dramatist Hélne Cixous. The analysis mainly focuses on two features, on the one hand on the influence of antiquity, which connects the 1994 epic drama with Greek ancient tragedy, and on the other hand on the feministic concept of drama. The thesis tries by the means of one specific performance to describe the unique cooperation of two women in the context of French theatrical tradition.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfrancouzské moderní divadlocs_CZ
dc.subjectdramatika Helene Cixouscs_CZ
dc.subjectpoetika divadla Théatre du Soleilcs_CZ
dc.subjectFrench modern theatreen_US
dc.subjectdramaturgy by Helene Cicouxen_US
dc.subjectpoetics of the theatre Théatre du Soleilen_US
dc.titleHélene Cixous a Théatre du Soleilcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-13
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId89522
dc.title.translatedHélene Cixous and Théatre du Soleilen_US
dc.contributor.refereePšenička, Martin
dc.identifier.aleph001449351
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je analýzou inscenace a textu La Ville parjure ou Le Réveil des Erynies (Věrolomné město aneb Probuzené Erynie), kterou společně vytvořilo Théâtre du Soleil pod režisérským vedením Ariane Mnouchkine a francouzská dramatička Hélne Cixous. Analýza se zabývá především dvěma aspekty a to jednak antickými prvky, které epické drama z roku 1994 spojují s řeckou antickou tragédií, a dále feministickým pojetím dramatiky. Práce se pokouší analýzou jedné konkrétní inscenace popsat unikátní spolupráci dvou žen v rámci francouzské divadelní tradice.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the performance and the text of La Ville parjure ou Le Réveil des Erynies (The Forsworn City, or the Awakening of the Furies) created collectively by Théâtre du Soleil under the directorial guidance of Ariane Mnouchkine and by French dramatist Hélne Cixous. The analysis mainly focuses on two features, on the one hand on the influence of antiquity, which connects the 1994 epic drama with Greek ancient tragedy, and on the other hand on the feministic concept of drama. The thesis tries by the means of one specific performance to describe the unique cooperation of two women in the context of French theatrical tradition.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV