Show simple item record

Different Points of View on Children Born with Mental Disabilities
dc.contributor.advisorŠiška, Jan
dc.creatorHavelková, Eva
dc.date.accessioned2017-03-27T08:50:06Z
dc.date.available2017-03-27T08:50:06Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3785
dc.description.abstractMy diploma work called "Various aspects on a birth of mental disabled child" ties together with my bachelor work, which I wrote at Evangelic Theological Faculty at Charles Univerzity. In this bachelor work I was interested in the basical rights of mental disabled people. I taught the topic of a right to live. The meaning of this question grows with the developement of new biotechnology as an artificial insemination, an antenatal diagnostics, a miscarriage and a gene therapy. The other important question talks about the mother rights. These questions traditonally pronounce physicians, philosophers, theologians and sociologists of medicine. However special pedagogues should as well think about and participate in discussions about this topic. Special education comes to the new period with currently knowledges of not only human genome. That is why I target the bioethic sphere, different opinions and possibilities of special pedagogue's treating. in my diploma work, because bioethic spere touch the special education. I come out from historical point of view, from attitudes formulated in our history and from society attitudes to disabled individuals. The work of special pedagogues in this area should focus at disabled people and their parents who decided to take care of the child and at people who are just...en_US
dc.description.abstractSvou diplomovou prací "Různé úhly pohledu na narození dítěte s mentálním postižením" navazuji na svou bakalářskou práci, kterou jsem psala na Evangelické teologické fakultě UK a ve které jsem se zabývala základními právy osob s mentálním postižením. Dotkla jsem se při tom problematiky práva na život. S rozvojem nových biotechnologií jako je umělé oplodnění, prenatální diagnostika, umělé přerušení těhotenství a genová terapie nabývá tato otázka na významu. Hovoří se také o právech matky. K těmto otázkám se již tradičně vyslovují lékaři či filosofové, teologové a také sociologové medicíny a lékařství. Měli by však o nich začít přemýšlet i speciální pedagogové a zúčastňovat se odborné diskuse na toto téma, neboť právě díky současným znalostem nejen o lidském genomu se speciální pedagogika jako obor dostává do nové etapy.1 Proto je cílem mé diplomové práce upozornit na tuto bioetickou oblast, která se speciální pedagogiky dotýká, na různé názorové postoje a možnosti, kde je možné působení speciálních pedagogů. Vycházím z historického pohledu, z postojů, které se formulovaly v naší historii a z toho, jak společnost přistupovala a přistupuje k postiženým jedincům. Práce speciálních pedagogů by v této oblasti měla být zaměřena nejen na samotné jedince s postižením a na rodiče, kteří se rozhodli si takto postižené...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRůzné úhly pohledu na narození dítěte s mentálním postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-24
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId20951
dc.title.translatedDifferent Points of View on Children Born with Mental Disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeZemková, Jaroslava
dc.identifier.aleph001110720
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSvou diplomovou prací "Různé úhly pohledu na narození dítěte s mentálním postižením" navazuji na svou bakalářskou práci, kterou jsem psala na Evangelické teologické fakultě UK a ve které jsem se zabývala základními právy osob s mentálním postižením. Dotkla jsem se při tom problematiky práva na život. S rozvojem nových biotechnologií jako je umělé oplodnění, prenatální diagnostika, umělé přerušení těhotenství a genová terapie nabývá tato otázka na významu. Hovoří se také o právech matky. K těmto otázkám se již tradičně vyslovují lékaři či filosofové, teologové a také sociologové medicíny a lékařství. Měli by však o nich začít přemýšlet i speciální pedagogové a zúčastňovat se odborné diskuse na toto téma, neboť právě díky současným znalostem nejen o lidském genomu se speciální pedagogika jako obor dostává do nové etapy.1 Proto je cílem mé diplomové práce upozornit na tuto bioetickou oblast, která se speciální pedagogiky dotýká, na různé názorové postoje a možnosti, kde je možné působení speciálních pedagogů. Vycházím z historického pohledu, z postojů, které se formulovaly v naší historii a z toho, jak společnost přistupovala a přistupuje k postiženým jedincům. Práce speciálních pedagogů by v této oblasti měla být zaměřena nejen na samotné jedince s postižením a na rodiče, kteří se rozhodli si takto postižené...cs_CZ
uk.abstract.enMy diploma work called "Various aspects on a birth of mental disabled child" ties together with my bachelor work, which I wrote at Evangelic Theological Faculty at Charles Univerzity. In this bachelor work I was interested in the basical rights of mental disabled people. I taught the topic of a right to live. The meaning of this question grows with the developement of new biotechnology as an artificial insemination, an antenatal diagnostics, a miscarriage and a gene therapy. The other important question talks about the mother rights. These questions traditonally pronounce physicians, philosophers, theologians and sociologists of medicine. However special pedagogues should as well think about and participate in discussions about this topic. Special education comes to the new period with currently knowledges of not only human genome. That is why I target the bioethic sphere, different opinions and possibilities of special pedagogue's treating. in my diploma work, because bioethic spere touch the special education. I come out from historical point of view, from attitudes formulated in our history and from society attitudes to disabled individuals. The work of special pedagogues in this area should focus at disabled people and their parents who decided to take care of the child and at people who are just...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV