Zobrazit minimální záznam

Salome in the art of symbolism and decadence and her representation in czech fine arts at the begining of the 20th century
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorJohanidesová, Tereza
dc.date.accessioned2017-04-27T17:28:00Z
dc.date.available2017-04-27T17:28:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/37350
dc.description.abstractTématem této bakalářské práce je ztvárnění biblické postavy židovské princezny Salome ve výtvarném umění. Autorka práce se zaměřuje především na přelom 19.a 20. století, kdy se téma Salome stalo stěžejním motivem symbolismu a dekadence, a to jak v oblasti literatury, tak také v malířství, sochařství a v grafické tvorbě. Salome, jedna z postav, jež tvoří neopominutelnou součást vyprávění jedné z nejznámějších křesťanských legend majících své místo v Novém zákoně, je námětem s bohatou ikonografickou tradicí rozvíjející se systematicky již od raného středověku. Po krátkém úvodu, který seznamuje se všemi postavami legendy a uvádí možné další zdroje pro poznání postavy Herodiadiny dcery, například Flaviův spis Ţidovské starožitnosti, je zde stručně nastíněna ikonografie Salome tak, jak se vyvíjela od prvních nám známých zobrazení legendy o Janu Křtitelovi až do 19. století. Tento ikonografický vývoj je pak ilustrován na známých nebo umělecky významných dílech, od mozaiek z kostela sv. Marka v Benátkách, přes Albrechta Dürera až po Pietera Paula Rubense a řadu dalších. Pro vhlédnutí do problematiky dobového milieu 2. poloviny 19. století a především jeho konce, který znamená revidování řady dosavadních hodnot jak na poli výtvarného umění, tak i v ostatních lidských sférách - v oblasti vědy, politiky apod., slouží...cs_CZ
dc.description.abstractThe theme of this dissertation is a representation of biblical figure of Jewish princess Salome in fine arts. The author of this dissertation focuses mainly attention on the turn of the 19th and 20th century, when the theme of Salome became the fundamental motif of the Symbolist and Decadence art. In this time Salome started to appear very frequently in the world of literature, painting, sculpture and graphic art as well and she epitomized nearly the icon and the idol for the artists of this period. But in fact Salome as one of the figures acting in the New Testament narrative about the death of John the Baptist was a biblical subject with rich iconographic tradition developing systematically already from the Early Christian art. It is for this reason that the part of this dissertation comprises also the brief analysis of the narrative and the outline of his iconography in the sphere of fine arts. The chapters devoted to the genearal characterization of Symbolism and Decadence serve as an introduction into this complicated age, when the reconsideration of previous values in the sphere of fine arts, science, politics and society projects into the visual representations too. With regard to interconnection of literature and fine arts at the turn of the 19th century, the attention is also payed to the most...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleSalome v umění symbolismu, dakadence a její ztvárnění v české výtvarné kultuře na počátku 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-14
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId90508
dc.title.translatedSalome in the art of symbolism and decadence and her representation in czech fine arts at the begining of the 20th centuryen_US
dc.contributor.refereePrahl, Roman
dc.identifier.aleph001372370
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem této bakalářské práce je ztvárnění biblické postavy židovské princezny Salome ve výtvarném umění. Autorka práce se zaměřuje především na přelom 19.a 20. století, kdy se téma Salome stalo stěžejním motivem symbolismu a dekadence, a to jak v oblasti literatury, tak také v malířství, sochařství a v grafické tvorbě. Salome, jedna z postav, jež tvoří neopominutelnou součást vyprávění jedné z nejznámějších křesťanských legend majících své místo v Novém zákoně, je námětem s bohatou ikonografickou tradicí rozvíjející se systematicky již od raného středověku. Po krátkém úvodu, který seznamuje se všemi postavami legendy a uvádí možné další zdroje pro poznání postavy Herodiadiny dcery, například Flaviův spis Ţidovské starožitnosti, je zde stručně nastíněna ikonografie Salome tak, jak se vyvíjela od prvních nám známých zobrazení legendy o Janu Křtitelovi až do 19. století. Tento ikonografický vývoj je pak ilustrován na známých nebo umělecky významných dílech, od mozaiek z kostela sv. Marka v Benátkách, přes Albrechta Dürera až po Pietera Paula Rubense a řadu dalších. Pro vhlédnutí do problematiky dobového milieu 2. poloviny 19. století a především jeho konce, který znamená revidování řady dosavadních hodnot jak na poli výtvarného umění, tak i v ostatních lidských sférách - v oblasti vědy, politiky apod., slouží...cs_CZ
uk.abstract.enThe theme of this dissertation is a representation of biblical figure of Jewish princess Salome in fine arts. The author of this dissertation focuses mainly attention on the turn of the 19th and 20th century, when the theme of Salome became the fundamental motif of the Symbolist and Decadence art. In this time Salome started to appear very frequently in the world of literature, painting, sculpture and graphic art as well and she epitomized nearly the icon and the idol for the artists of this period. But in fact Salome as one of the figures acting in the New Testament narrative about the death of John the Baptist was a biblical subject with rich iconographic tradition developing systematically already from the Early Christian art. It is for this reason that the part of this dissertation comprises also the brief analysis of the narrative and the outline of his iconography in the sphere of fine arts. The chapters devoted to the genearal characterization of Symbolism and Decadence serve as an introduction into this complicated age, when the reconsideration of previous values in the sphere of fine arts, science, politics and society projects into the visual representations too. With regard to interconnection of literature and fine arts at the turn of the 19th century, the attention is also payed to the most...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990013723700106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV