Šaty dělají člověka: oděv jako nositel významů
Clothes Make the Man: Dress as a Medium of Meanings
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37259Identifiers
Study Information System: 97966
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Volek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
oděv, styl, sociální status, sociální nerovnosti, střední škola, studenti, školní uniformaKeywords (English)
clothes, style, social status, social inequalities, secondary school, students, school uniformTato práce se zabývá významy, jež oděvu přikládají studenti gymnázia. Posléze tyto významy srovnává s těmi, které jsou popsány v sociologické literatuře zabývající se oděvem a módou. Oděv je nejen ochranou lidského těla proti nepřízni počasí, ale také nositelem mnohých významů, které se vztahují k majiteli oděvu. Prostřednictvím oděvu je možné vyjádřit svůj sociální status a sociální roli, dát najevo své záliby, postoje, členství v různých skupinách i svůj životní styl. Odívání a móda jsou silně spjaty s mladými lidmi, pro něž je móda utvářena a kteří se zároveň na jejím vytváření spolupodílí. Pro adolescenty je oděv zvláště významný, protože mohou jeho prostřednictvím nejen vyjadřovat, ale také budovat svoji identitu a tím se nakonec zařadit mezi dospělé. Oděv také hraje významnou roli v našem vztahu k druhým lidem. Z analýzy rozhovorů se studenty vyplynulo, že významy, které oděvu přikládají, jsou podobné těm ze sociologické literatury. Pro informátory je klíčová svoboda v odívání, která jim umožňuje, aby byli sami sebou. Zjištění z rozhovorů poněkud odporují Simmelovi, když módu považují spíše za zdroj uniformity, zatímco originalita stojí mimo módu. Při vnímání oděvu druhých si informátoři uvědomují důležitost kulturního kapitálu, již zdůrazňoval Bourdieu. Souvislost stratifikačního systému a...
In this thesis the meanings given by students to dress are examined. Then, these meanings are compared to those discussed in sociological literature dealing with dress and fashion. Dress is not only a protection of body against unpleasant weather but also a medium for meanings related to the wearer of the dress. Through a dress it is possible to express social status, social role, hobbies, opinions, membership in various groups and also lifestyle. Clothing and fashion are strongly associated with young people because the fashion is made for them and they contribute to its creation. For adolescents dress is a matter of particular importance because it enables them not only to express, but also to build their identity and thus reach adulthood. Dress has also an important role in our relations to other people. The analysis of interviews with students resulted in the finding that meanings given to dress by students are similar to those discussed in sociological literature. For interviewed students it is important to have a freedom to wear, what they want, because it enables them to be themselves. The findings from interviews rather contradict Simmel's assumption because a fashion is considered by interviewed students as uniform, while originality is located outside the fashion. Those students also...