Show simple item record

Education in art schools in the Czech Republic and its pedagogues
dc.contributor.advisorVeselý, Arnošt
dc.creatorČechová, Zdenka
dc.date.accessioned2020-08-27T08:17:57Z
dc.date.available2020-08-27T08:17:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/36953
dc.description.abstractThe elementary art school education is one of the neglected fields of study and there is not so much works dealing with this issue. Therefore, the selected specific insight into this particular theme tries to show other possible ways of research. The bachelor's thesis "Education in art schools in the Czech Republic and its pedagogues" deals with the historical development of art school education and predicts the possible future development in the field. The analysis based on quantitative data was focused on the number of elementary art school institutions, its pedagogues, the comparison of analogous data in time and its evaluation. The quantitative data supported the qualitative research. The issue is also studied from the point of view of pedagogues in art schools, who are the most important participants of the art education. For the possibility of further comparison, the teachers in the supplementary study were selected from two spatially distant art schools. The research brings subjective points of views of pedagogues in art schools concerning the function of art schools, the contribution of art schools for art pedagogues themselves, the contribution for the society and for the pupils of art schools. On the contrary, the research also reveals various problems of individual institutions,...en_US
dc.description.abstractZákladnímu uměleckému vzdělávání se příliš mnoho studií nevěnuje, proto se zvolený specifický náhled na zmiňované téma především snaží ukázat možnosti dalšího zkoumání, jakým směrem se mohou práce ubírat. Bakalářská práce "Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové" se zabývá historickým vývojem uměleckého vzdělávání, základních uměleckých škol a snaží se předpovědět, jaké jsou možnosti budoucí. Tato analýza založená nejprve na kvantitativních datech byla zaměřena na počty institucí základního uměleckého vzdělávání, pedagogů, na porovnání srovnatelných údajů v čase a jejich zhodnocení. Zmiňovaná kvantitativní data podpořila kvalitativní výzkum. Celá problematika je totiž zkoumána také z pohledu samotných nejdůležitějších účastníků základního uměleckého vzdělávání, tedy učitelů ZUŠ, kteří byli vybráni v rámci případové studie ze dvou územně odlišných základních uměleckých škol pro možnost dalšího porovnání. Byly zjišťovány subjektivní teorie učitelů o fungování základních uměleckých škol, o přínosu jejich činnosti pro ně samotné, pro společnost i žáky, či rozličné problémy jednotlivých institucí především lokálního rázu. Propojením obou výzkumných přístupů byly rozkryty obecné i konkrétní podmínky, stav a okolnosti základního uměleckého vzdělávání v České republice.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectEducation in art schoolsen_US
dc.subjectpedagogues in art schoolsen_US
dc.subjectpast and current situation of art educationen_US
dc.subjectpedagogues' viewsen_US
dc.subjectUmělecké vzdělávánícs_CZ
dc.subjectumělečtí pedagogovécs_CZ
dc.subjectminulý a současný stav uměleckého vzdělávánícs_CZ
dc.subjectpohled pedagogůcs_CZ
dc.titleZákladní umělecké školství v ČR a jeho pedagogovécs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-13
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId105268
dc.title.translatedEducation in art schools in the Czech Republic and its pedagoguesen_US
dc.contributor.refereeTumová, Anna
dc.identifier.aleph001392040
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZákladnímu uměleckému vzdělávání se příliš mnoho studií nevěnuje, proto se zvolený specifický náhled na zmiňované téma především snaží ukázat možnosti dalšího zkoumání, jakým směrem se mohou práce ubírat. Bakalářská práce "Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové" se zabývá historickým vývojem uměleckého vzdělávání, základních uměleckých škol a snaží se předpovědět, jaké jsou možnosti budoucí. Tato analýza založená nejprve na kvantitativních datech byla zaměřena na počty institucí základního uměleckého vzdělávání, pedagogů, na porovnání srovnatelných údajů v čase a jejich zhodnocení. Zmiňovaná kvantitativní data podpořila kvalitativní výzkum. Celá problematika je totiž zkoumána také z pohledu samotných nejdůležitějších účastníků základního uměleckého vzdělávání, tedy učitelů ZUŠ, kteří byli vybráni v rámci případové studie ze dvou územně odlišných základních uměleckých škol pro možnost dalšího porovnání. Byly zjišťovány subjektivní teorie učitelů o fungování základních uměleckých škol, o přínosu jejich činnosti pro ně samotné, pro společnost i žáky, či rozličné problémy jednotlivých institucí především lokálního rázu. Propojením obou výzkumných přístupů byly rozkryty obecné i konkrétní podmínky, stav a okolnosti základního uměleckého vzdělávání v České republice.cs_CZ
uk.abstract.enThe elementary art school education is one of the neglected fields of study and there is not so much works dealing with this issue. Therefore, the selected specific insight into this particular theme tries to show other possible ways of research. The bachelor's thesis "Education in art schools in the Czech Republic and its pedagogues" deals with the historical development of art school education and predicts the possible future development in the field. The analysis based on quantitative data was focused on the number of elementary art school institutions, its pedagogues, the comparison of analogous data in time and its evaluation. The quantitative data supported the qualitative research. The issue is also studied from the point of view of pedagogues in art schools, who are the most important participants of the art education. For the possibility of further comparison, the teachers in the supplementary study were selected from two spatially distant art schools. The research brings subjective points of views of pedagogues in art schools concerning the function of art schools, the contribution of art schools for art pedagogues themselves, the contribution for the society and for the pupils of art schools. On the contrary, the research also reveals various problems of individual institutions,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV