Akademické plagiátorství v dramaturgické perspektivě
Academic plagiarism in the dramaturgical perspective
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36826Identifikátory
SIS: 98137
Katalog UK: 990013840310106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [18449]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šamánek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
plagiátorství, dramaturgický efekt, teorie nálepkování, autorský zákon, profesní etika, morálka, obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
plagiarism, dramaturgic effect, labelling theory, copyright, professional ethics, morality, content analysisBakalářská práce "Akademické plagiátorství v dramaturgické perspektivě" se zabývá prezentací problému akademického plagiátorství v médiích na případu profesora Ivo Budila. První část práce se věnuje teoretickému zázemí. Stručně shrnuje historii vnímání autora a autorství a ukazuje normativní pohled na problematiku z pohledu zákona, morálky a profesní etiky. V práci je klíčový dramaturgický přístup Ervinga Goffmana, na jehož základě společně s teorií nálepkování a stigmatizace přistupuje autorka k plagiátorství jako k sociální konstrukci, která je výsledkem dramaturgické úspěšnosti prosazení definice situace jako plagiátorství. V analytické části rozebírá na základě kvalitativní obsahové analýzy padesáti textů kauzu prof. Ivo Budila. Představuje hlavní aktéry, kteří se v kauze angažovali, a ukazuje, pomocí jakých prostředků se snažili dosáhnout toho, aby Budil byl nebo naopak nebyl označen za plagiátora. Dospívá k závěru, že určení plagiátora je výsledkem dramaturgického výkonu aktérů a tím úspěšného nalepení stigmatizující nálepky plagiátora.
Bachelor thesis "Academic plagiarism in dramaturgical perspective" deals with the representation of the problem of academic plagiarism in media on the case of Professor Ivo Budil. The first part of the thesis deals with theoretical concepts. There is mentioned the history of the view of author and authorship and normative view of the problem as a legislative, moral and ethic problem. The main idea is composed of the dramaturgical concept of Erving Goffman together with the labelling and stigmatic theory. The author view plagiarism as a social construction which is the result of successful enforcement of situational definition as plagiarism. Analytic part deals with the qualitative content analysis of fifty texts about the case of Prof. Ivo Budil. Presents the main participants who engaged in the case and reflect which instruments they used to enforce to label or not label Budil as plagiarist. It leads to the result that designation of the plagiarist is the result of dramaturgical performance of participants and labelling stigmatic label to plagiarist.