Zobrazit minimální záznam

Aspects of Inter-cultural Education in the Teaching of German. Forms of Inter-cultural Competence.
Aspekty interkulturního učení ve výuce německého jazyka. Formování interkulturní kompetence
dc.contributor.advisorNečasová, Pavla
dc.creatorHýsková, Radka
dc.date.accessioned2017-03-27T08:18:37Z
dc.date.available2017-03-27T08:18:37Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3678
dc.description.abstractInterkulturelles Lemen wird heutzutage von vielen Autoren in einem erweiterten Sinne verstanden, indem es über die rein erziehungswissenschaftliche Konzeption hinausgeht und auch für den Fremdsprachenunterricht von großer Bedeutung ist. In der heutigen multikulturellen Gesellschaft spielt die Aufgabe der Schule, Kinder und Jugendliche auf interkulturelle Begegnungen verschiedener Art vorzubereiten eine wichtige Rolle. Dem Fremdsprachenlemen kommt dabei eine besondere Bedeutung zu. Durch den Erwerb einer fremden Sprache und durch landeskundliches Lemen wird den Lemenden die andere Kultur nähergebracht. Interkulturelles Lemen im Fremdsprachenunterricht bietet daher eine Auseinandersetzung mit einer bestimmten Zielsprache und Zielkultur an. Im direkten oder indirekten Kontakt mit der Kultur des Zielsprachenlandes haben die Schülerinnen die Möglichkeit, nicht nur über die anderen zu lemen, sondem auch sich selbst besser zu erkennen. Bereits die Bewusstmachung der Tatsache, dass jeder Mensch durch seine eigene Kultur geprägt ist, ist ein Schritt zu einem gegenseitigen Verständnis. Wichtig ist dabei zu lemen, Dinge auch mit den Augen anderer zu sehen und eigene Sichtweisen in Frage zu stellen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá aspekty interkulturniho učení ve výuce cizích jazyků, zvláště jazyka německého a danou problematiku uvádí do kontextu evropské integrace. V souvislosti s vývojem dnešní globalizující se společnosti je zdůrazněn význam cizojazyčného vzdělávání, a tím i úlohy didaktiky cizích jazyků, jejímž cílem je vedle rozvoje komunikativní kompetence žáků/studentů také výchova k toleranci a vzájemnému porozumění. V teoretické části jsou objasněny pojmy interkulturni učení, interkulturni kompetence, interkulturni komunikace a reálie, které tvoří klíčové pojmy celé práce. Pozornost je věnována různým pojetím interkulturni kompetence, jakožto cílu interkulturniho učení a možnostem jejího rozvíjení jak přímo ve výuce, tak při přímé spolupráci či osobním setkávání žáků/studentů s příslušníky německy mluvících zemí. Podrobněji je pojednána také problematika stereotypů a předsudků, sehrávající při vnímání cizí kultury, v tomto případě konkrétně kultury německy mluvících zemí stále velkou roli. Ve spíše prakticky zaměřené části diplomové práce je představen dotazník a jeho vyhodnocení, týkající se vztahu vybraných studentů pražských gymnázií ke kultuře Německa, Rakouska a Švýcarska a k německému jazyku. Poslední kapitolu práce tvoří návrhy praktických aktivit pro výuku němčiny, zaměřené na formování...cs_CZ
dc.languageGermancs_CZ
dc.language.isode_DE
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleAspekte des interkulturellen Lernens im fremdsprachlichen Deutschunterricht. Entwicklung der interkulturellen Kompetenzde_DE
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-22
dc.description.departmentKatedra germanistikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId21163
dc.title.translatedAspects of Inter-cultural Education in the Teaching of German. Forms of Inter-cultural Competence.en_US
dc.title.translatedAspekty interkulturního učení ve výuce německého jazyka. Formování interkulturní kompetencecs_CZ
dc.contributor.refereeŠvermová, Dagmar
dc.identifier.aleph000445041
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Germanen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra germanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Germanen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá aspekty interkulturniho učení ve výuce cizích jazyků, zvláště jazyka německého a danou problematiku uvádí do kontextu evropské integrace. V souvislosti s vývojem dnešní globalizující se společnosti je zdůrazněn význam cizojazyčného vzdělávání, a tím i úlohy didaktiky cizích jazyků, jejímž cílem je vedle rozvoje komunikativní kompetence žáků/studentů také výchova k toleranci a vzájemnému porozumění. V teoretické části jsou objasněny pojmy interkulturni učení, interkulturni kompetence, interkulturni komunikace a reálie, které tvoří klíčové pojmy celé práce. Pozornost je věnována různým pojetím interkulturni kompetence, jakožto cílu interkulturniho učení a možnostem jejího rozvíjení jak přímo ve výuce, tak při přímé spolupráci či osobním setkávání žáků/studentů s příslušníky německy mluvících zemí. Podrobněji je pojednána také problematika stereotypů a předsudků, sehrávající při vnímání cizí kultury, v tomto případě konkrétně kultury německy mluvících zemí stále velkou roli. Ve spíše prakticky zaměřené části diplomové práce je představen dotazník a jeho vyhodnocení, týkající se vztahu vybraných studentů pražských gymnázií ke kultuře Německa, Rakouska a Švýcarska a k německému jazyku. Poslední kapitolu práce tvoří návrhy praktických aktivit pro výuku němčiny, zaměřené na formování...cs_CZ
uk.abstract.enInterkulturelles Lemen wird heutzutage von vielen Autoren in einem erweiterten Sinne verstanden, indem es über die rein erziehungswissenschaftliche Konzeption hinausgeht und auch für den Fremdsprachenunterricht von großer Bedeutung ist. In der heutigen multikulturellen Gesellschaft spielt die Aufgabe der Schule, Kinder und Jugendliche auf interkulturelle Begegnungen verschiedener Art vorzubereiten eine wichtige Rolle. Dem Fremdsprachenlemen kommt dabei eine besondere Bedeutung zu. Durch den Erwerb einer fremden Sprache und durch landeskundliches Lemen wird den Lemenden die andere Kultur nähergebracht. Interkulturelles Lemen im Fremdsprachenunterricht bietet daher eine Auseinandersetzung mit einer bestimmten Zielsprache und Zielkultur an. Im direkten oder indirekten Kontakt mit der Kultur des Zielsprachenlandes haben die Schülerinnen die Möglichkeit, nicht nur über die anderen zu lemen, sondem auch sich selbst besser zu erkennen. Bereits die Bewusstmachung der Tatsache, dass jeder Mensch durch seine eigene Kultur geprägt ist, ist ein Schritt zu einem gegenseitigen Verständnis. Wichtig ist dabei zu lemen, Dinge auch mit den Augen anderer zu sehen und eigene Sichtweisen in Frage zu stellen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990004450410106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV