Psychologické aspekty členství jedince v online komunitách
Psychological aspects of membership in online communities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36235Identifiers
Study Information System: 90648
Collections
- Kvalifikační práce [23261]
Author
Advisor
Referee
Slaměník, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
online komunita, cmc, sociální sítě, online identita, sebeprezentace onlineKeywords (English)
online community, cmc, computer-mediated communication, social network site, online identityPráce se zaměřuje na problematiku online komunit, jejich historie i aktuální podoby. Jádro práce se zaměřuje na formy komunikace, které v tomto prostředí probíhají, převážně pak na identitu online a její prezentaci - jaké formy nabývá, jaké prostředky mají uživatelé k této sebeprezentaci k dispozici, nakolik je taková sebeprezentace věrohodná a jak je vnímána ostatními. Vliv anonymity na chování je také zmíněn. Praktická část se pak věnuje převážně online přátelským vazbám, které mezi uživateli vznikají a jejich případnému vlivu na komunikaci mezi nimi. Pozornost je mimo jiné věnována vztahu mezi několika faktory (reciprocita vztahu, směr vzniku vztahu) a kvantitou a frekvencí komunikace mezi přáteli před a po přidání do přátelství.
This thesis focuses on online communities - both their historic and current form. Various forms of communications are described, main focus is then given to identity online and self-presentation - various forms it can take, which expressive devices are used, how trustworthy is it and how is it perceived by other others. Influence of anonymity is mentioned. Empirical part of this work explores online friendship relations, cornerstone of the current wave of social networking services. It asks several questions about ways in which they affect communication between users. Relation between several factors (reciprocity, direction of initiation of said relation) and both quantity and frequency of communication between those users before and after that friendship is established.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Online reputation management jako nástroj pro změnu vnímání firmy
Defence status: DEFENDEDLinhartová, Barbora (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2020)Date of defense: 24. 6. 2020The aim of this bachelor's thesis is to present a modern concept called online reputation management, which deals with ensuring the most favorable reputation of companies on the internet and thus support their positive ... -
Zkušenost školních psycholožek a psychologů s online poradenstvím
Defence status: DEFENDEDPakhtusov, Iurii (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 16. 9. 2022This thesis explores the experiences of school psychologists with online counselling. The theoretical part has three chapters which discuss school psychology as a field of study, provide an insight into the current state ... -
Specifické psychologické fenomény online seznamování
Defence status: DEFENDEDKretíková, Andrea (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 19. 6. 2018This bachelor thesis is focused on the cyber-psychological topic of online dating. Through international research's articles are defined specific psychological phenomena such as self- presentation and self-reflection ...