Show simple item record

Art, play and the development of personality
dc.contributor.advisorZuska, Vlastimil
dc.creatorŠašek, Miroslav
dc.date.accessioned2017-04-27T11:23:50Z
dc.date.available2017-04-27T11:23:50Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/35950
dc.description.abstractUmění a hra jsou společenskými fenomény, které mají vlastnosti, jichž lze využít k rozvoji osobnosti. Tato diplomová práce se v prvém plánu pokouší nahlédnout fungování těchto fenoménů. Ukazuje se, že oba fenomény jsou kulturními univerzáliemi a že uvažování o umění má mnohem delší tradici než uvažování o hře. Tato práce se dále pokouší pojmenovat, jak se hra projevuje. Její projevy nazýváme symptomy a nalezneme jich deset. Vycházíme přitom z prací J. Huizingy, R. Cailloise a E. Finka. Nabízí se nám tak rozlišení mezi hrou a jinými aktivitami, mezi které patří: hříčky - hádanky a říkadla - jako méně strukturované na jedné straně, a sportovní, outdoorové, modelové a psychologické jako více komplexnější aktivity na straně druhé. Naznačujeme, že hra leží i v estetické oblasti, ba dokonce je esteticky dominantní činností. V následující části se zabýváme uchopením pojmu umění. Přes historické ukotvení pojmu směřujeme až k pojetí umění u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana. Umění tak před námi vyvstává jako znakový systém, který není pouhým prostředkem sdělení, ale jeho sdělení se děje v různých symbolických rovinách, od prosté znakové bezprostřednosti ke komplexní referenci. V závěru porovnáváme oba fenomény a poukazujeme na možné způsoby jejich využití při rozvoji osobnosti. Významný potenciál těchto...cs_CZ
dc.description.abstractArt and play are social phenomena with features which could be used in personality development. This thesis is at first plan trying to see what these phenomena are likes. It seems that mentioned phenomena are cultural universalities and that art has a longer tradition of thinking of its subject than play. This thesis tries to say how play manifests itself. Its manifestations are called symptomas and we can find ten of these. We part from works of J. Huizinga, R. Caillois and E. Fink. In this way we get a measure to distinguish among the play and other forms of activities, e.g. little games, riddles, sayings as less structured activities. And sport, outdoor, model and psychological activities as the ones with greater complexity than the play on the other side. We point that a play lies on the aesthetic ground or even that its aesthetic activity is dominant. In the following part we deal with the term art. Across historical use of this notion we come to Jan Mukarovsky's and Nelson Goodman's point of view. Art is a system of signs which not only in functions as means of meaning, but its meaning lies on different symbolical fields from plain sign immediacy to complex reference. At the end of this work we have compared these two phenomena and try to point out to different possible ways of use for personality...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleUmění, hra a rozvoj osobnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-21
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId93003
dc.title.translatedArt, play and the development of personalityen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
dc.identifier.aleph001401094
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csUmění a hra jsou společenskými fenomény, které mají vlastnosti, jichž lze využít k rozvoji osobnosti. Tato diplomová práce se v prvém plánu pokouší nahlédnout fungování těchto fenoménů. Ukazuje se, že oba fenomény jsou kulturními univerzáliemi a že uvažování o umění má mnohem delší tradici než uvažování o hře. Tato práce se dále pokouší pojmenovat, jak se hra projevuje. Její projevy nazýváme symptomy a nalezneme jich deset. Vycházíme přitom z prací J. Huizingy, R. Cailloise a E. Finka. Nabízí se nám tak rozlišení mezi hrou a jinými aktivitami, mezi které patří: hříčky - hádanky a říkadla - jako méně strukturované na jedné straně, a sportovní, outdoorové, modelové a psychologické jako více komplexnější aktivity na straně druhé. Naznačujeme, že hra leží i v estetické oblasti, ba dokonce je esteticky dominantní činností. V následující části se zabýváme uchopením pojmu umění. Přes historické ukotvení pojmu směřujeme až k pojetí umění u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana. Umění tak před námi vyvstává jako znakový systém, který není pouhým prostředkem sdělení, ale jeho sdělení se děje v různých symbolických rovinách, od prosté znakové bezprostřednosti ke komplexní referenci. V závěru porovnáváme oba fenomény a poukazujeme na možné způsoby jejich využití při rozvoji osobnosti. Významný potenciál těchto...cs_CZ
uk.abstract.enArt and play are social phenomena with features which could be used in personality development. This thesis is at first plan trying to see what these phenomena are likes. It seems that mentioned phenomena are cultural universalities and that art has a longer tradition of thinking of its subject than play. This thesis tries to say how play manifests itself. Its manifestations are called symptomas and we can find ten of these. We part from works of J. Huizinga, R. Caillois and E. Fink. In this way we get a measure to distinguish among the play and other forms of activities, e.g. little games, riddles, sayings as less structured activities. And sport, outdoor, model and psychological activities as the ones with greater complexity than the play on the other side. We point that a play lies on the aesthetic ground or even that its aesthetic activity is dominant. In the following part we deal with the term art. Across historical use of this notion we come to Jan Mukarovsky's and Nelson Goodman's point of view. Art is a system of signs which not only in functions as means of meaning, but its meaning lies on different symbolical fields from plain sign immediacy to complex reference. At the end of this work we have compared these two phenomena and try to point out to different possible ways of use for personality...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV