Ryby a rybovití obratlovci ve výuce na základních a středních školách
Fish and fish-like vertebrates in educational system of primary and high schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35881Identifikátory
SIS: 107467
Katalog UK: 990013639450106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20514]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andreska, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ryby, výuka zoologieKlíčová slova (anglicky)
fishes, education of zoologyNázev Ryby a rybovití obratlovci ve výuce na základních a středních školách. Abstrakt V diplomové práci jsem na základě analýzy učebnic pro základní školy a nižší gymnázia (11 analyzovaných učebnic) a učebnic pro střední školy a gymnázia (5 analyzovaných učebnic) zpracovala četnost názvů ryb a rybovitých obratlovců, a na jejím základě, jsem vytvořila tabulku sjednocující české a vědecké názvy všech analyzovaných učebnic. Na základě tohoto sjednocení jsem vytvořila doporučený seznam nyní platných českých a vědeckých názvů ryb a rybovitých obratlovců pro základní i střední školy. Dále jsem na základě analýzy učebnic zpracovala didaktickou vybavenost kapitol, které jsou věnovány právě rybám a rybovitým obratlovcům. Pomocí didaktického testu jsem mapovala znalosti žáků na druhém stupni základní školy. Jako rozšiřující učivo k tématu ryby a rybovití obratlovci jsem vytvořila výukové prezentace na téma "Člověk a ryby" pro základní školy a střední školy. Sestavila jsem návrhy možných exkurzí po celé České republice, tedy zmapovala jsem, kam je možno se vydat, a vidět tak zástupce ryb a rybovitých obratlovců.
Title Fish and fish-like vertebrates in education system of primary and high schools. Abstract Based on analysis of schoolbooks for primary and secondary schools (11 analysed schoolbooks) and for grammar schools and high schools (5 analysed schoolbooks) I compile frequency (percent occurrence) of fish and fish-like vertebrates nomenclature in my diploma thesis. On this base I prepared the table unifying Czech and scientific nomenclature of all analysed schoolbooks. Whereupon this unifying I created the recommended list of presently valid Czech and scientific terms of fish and fish-like vertebrates for primary and high schools. Furthermore, based on schoolbooks analyses, I compile didactic availability of particular chapters dedicated to fish and fish- like vertebrates. Using of didactic test I surveyed the student`s knowledge at the grammar school. To extend the subject matter of fish and fish-like vertebrates I created teaching presentation "Man and Fish" for basic schools and high schools. I prepared excursions proposal for students where I described in a detail where to go to see main representatives of fish and fish-like vertebrates all around the Czech Republic.
