Show simple item record

Teaching geology in primary and secondary schools in the Czech Republic - professional and lay public opinion survey
dc.contributor.advisorHolcová, Katarína
dc.creatorMichovská, Linda
dc.date.accessioned2021-05-19T13:14:45Z
dc.date.available2021-05-19T13:14:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/35794
dc.description.abstractThe objective of the thesis was to perform a research about opinions of professional and general public on teaching geology in Czech elementary and secondary schools using paper and electronic questionnaires. The purpose was to evaluate the current state of education based on personal experience of those who learned geology at school and also to bring ideas about its possible future form. In introduction the work sums up history of teaching geology in our country and describes the current state and ongoing reform of education. The main part deals with the actual research and assessment of replies gained from the questionnaires. Respondents' experience with teaching geology is also included, i.e. evaluation of their geology education and use of acquired knowledge and requirements for teaching. The research results show that knowledge of geology related sciences is considered a part of general education and that teaching geology has its own position in elementary and grammar schools. Respondents' assessments indicate quite high quality of present education, however, some respondents from professional and general public agree on specific imperfection of education. Teaching geology should get higher quality through presentation of more useful practical knowledge, including a bigger part of field geology...en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce bylo metodou dotazníkového šetření provést průzkum názorů odborné a laické veřejnosti na výuku geologie na českých základních a středních školách. Záměrem bylo zhodnotit dosavadní stav výuky prostřednictvím osobních zkušeností jejich absolventů a také přinést představy o její možné podobě. Práce v úvodní části shrnuje historii výuky geologie u nás, popisuje současný stav a probíhající reformu školství. Hlavní část práce je věnována vlastnímu průzkumu a vyhodnocení odpovědí získaných pomocí dotazníků. Zahrnuty jsou zkušenosti respondentů s výukou geologie - hodnocení absolvované výuky, využitelnost nabytých poznatků a také požadavky na výuku. Z výsledků průzkumu vyplývá, že znalosti z geologických oborů jsou pokládány za součást všeobecného vzdělání a výuka geologie má své místo na základních školách i gymnáziích. Hodnocení respondentů svědčí o dosavadní poměrně kvalitní výuce, avšak respondenti z řad odborné i laické veřejnosti se shodují na konkrétních nedostatcích. Výuku by bylo vhodné zkvalitnit vyšším zastoupením prakticky využitelných poznatků, zařazováním většího podílu výuky v terénu, jako přínosné se jeví také propojení s dalšími obory, např. s environmentální výchovou. Důležitým faktorem při výuce geologie je rovněž osobnost učitele. Aktualizací oboru by se geologie...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleVýuka geologie na základních a středních školách v České republice - průzkum názorů odborné a laické veřejnostics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-05-03
dc.description.departmentInstitute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resourcesen_US
dc.description.departmentÚstav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId106014
dc.title.translatedTeaching geology in primary and secondary schools in the Czech Republic - professional and lay public opinion surveyen_US
dc.identifier.aleph001359340
thesis.degree.nameRNDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Geology for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství geologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programGeologyen_US
thesis.degree.programGeologiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Institute of Geochemistry, Mineralogy and Mineral Resourcesen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Geology for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csGeologiecs_CZ
uk.degree-program.enGeologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce bylo metodou dotazníkového šetření provést průzkum názorů odborné a laické veřejnosti na výuku geologie na českých základních a středních školách. Záměrem bylo zhodnotit dosavadní stav výuky prostřednictvím osobních zkušeností jejich absolventů a také přinést představy o její možné podobě. Práce v úvodní části shrnuje historii výuky geologie u nás, popisuje současný stav a probíhající reformu školství. Hlavní část práce je věnována vlastnímu průzkumu a vyhodnocení odpovědí získaných pomocí dotazníků. Zahrnuty jsou zkušenosti respondentů s výukou geologie - hodnocení absolvované výuky, využitelnost nabytých poznatků a také požadavky na výuku. Z výsledků průzkumu vyplývá, že znalosti z geologických oborů jsou pokládány za součást všeobecného vzdělání a výuka geologie má své místo na základních školách i gymnáziích. Hodnocení respondentů svědčí o dosavadní poměrně kvalitní výuce, avšak respondenti z řad odborné i laické veřejnosti se shodují na konkrétních nedostatcích. Výuku by bylo vhodné zkvalitnit vyšším zastoupením prakticky využitelných poznatků, zařazováním většího podílu výuky v terénu, jako přínosné se jeví také propojení s dalšími obory, např. s environmentální výchovou. Důležitým faktorem při výuce geologie je rovněž osobnost učitele. Aktualizací oboru by se geologie...cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of the thesis was to perform a research about opinions of professional and general public on teaching geology in Czech elementary and secondary schools using paper and electronic questionnaires. The purpose was to evaluate the current state of education based on personal experience of those who learned geology at school and also to bring ideas about its possible future form. In introduction the work sums up history of teaching geology in our country and describes the current state and ongoing reform of education. The main part deals with the actual research and assessment of replies gained from the questionnaires. Respondents' experience with teaching geology is also included, i.e. evaluation of their geology education and use of acquired knowledge and requirements for teaching. The research results show that knowledge of geology related sciences is considered a part of general education and that teaching geology has its own position in elementary and grammar schools. Respondents' assessments indicate quite high quality of present education, however, some respondents from professional and general public agree on specific imperfection of education. Teaching geology should get higher quality through presentation of more useful practical knowledge, including a bigger part of field geology...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojůcs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990013593400106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV