Možnosti speciálně pedagogické diagnostiky u dětí s kombinovaným postižením
Possibilities of special educational diagnostis for children with multiple disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35710Identifiers
Study Information System: 106041
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osoby s kombinovaným postižením, speciálně pedagogická diagnostika, hodnocení dětí s kombinovaným postižením, oblasti speciálně pedagogické diagnostikyKeywords (English)
people with multiple disabilities, special educational diagnostic, assessments of children with multiple disabilities, sections of special educational diagnosticV diplomové práci nahlédnu do problematiky speciálně pedagogické diagnostiky vzhledem k dětem s kombinovaným postižením. U těchto dětí, jejichž postižení je většinou těžkého charakteru, je velmi obtížné správně a co nejpřesněji provádět speciálně pedagogickou diagnostiku. Ta je velmi důležitá pro vytvoření individuálního plánu speciálně pedagogické intervence. Práce je zaměřena jak na jednotlivé oblasti speciálně pedagogické diagnostiky, tak na komplexní diagnostické nástroje. V rámci těchto oblastí jsou zmíněny metody a materiály, které lze u skupiny dětí s kombinovaným postižením podle odborné literatury používat. V druhé části práce jsou popsány výsledky dotazníkového šetření, které přináší praktický pohled na tuto problematiku. Přínosem by se měly stát všechny tyto shromážděné poznatky a zkušenosti, které by mohly být východiskem pro hledání dalších dílčích metod. Tyto metody se týkají prozatím stále nově utvářející se problematiky speciálně pedagogického diagnostikování dětí s kombinovaným postižením.
This diploma thesis deals with a view to the special pedagogical diagnostic issue accordance to the children with multiple disabilities. By these children whose disability is mostly the hardest character is making special pedagogical diagnostic as much as correct and accurate very difficult. This diagnostic is very important for developing an individual plan of a special pedagogical intervention. The work is focused on both the individual areas of special pedagogical diagnostic and the complex diagnostic tools. In these areas are mentioned the methods and the materials of a foreign literature which is possible to use with a group of children with multiple disabilities. In the second part of the thesis are developed the results of a survey which brings a practical look to this issue. All these collected knowledge and experience should have become the benefit which should have been a starting point for searching other partial methods. These methods are dealing, for now, with still newly making issue of special pedagogical diagnostics of children with multiple disabilities.