Show simple item record

Hypermedia educational program Halogen chemistry and its use in chemistry education of gifted pupils
dc.creatorTeplý, Pavel
dc.date.accessioned2021-05-19T13:11:37Z
dc.date.available2021-05-19T13:11:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/35539
dc.description.abstractIn my dissertation, I dealt with the problem of education of gifted pupils in chemistry. I particularly focused at a detailed search in this scientific field, problems identification and suggesting as well as realisation of possible solutions. All the particular aims specif ied in the introduction were gradually accomplished. A survey among high school chemistry teachers (in the form of questionnaires) showed that there neither is a sufficient attention paid to the gifted pupils education in the Czech Republic, nor the prospective teachers are systematically prepared for this role. There are also consequent problems with gifted pupils curriculum differentiation, which most teachers consider to be more suitable for the gifted pupils education than a (lepší asi their?) segregation and separate education. Teachers lack a sufficient amount of enough information about curriculum differentiation (individual approach) and educational software, suitable and avaiable for the education of gifted pupils. On the basis of this survey, reserch results and my own experience in this field, I designed and created a hypermedia teaching aid as a XHTML program. The main theme was "Halogen chemistry", because of its universal relevance. The main purpose of this ...en_US
dc.description.abstractVe své disertační práci jsem se věnoval problematice vzdělávání nadaných žáků v chemii (mapování této oblasti, hledání problémů, navrhování a realizaci možných řešení z oblasti didaktických pomůcek i distančních aktivit pro žáky se zájmem o chemii). Jednotlivé cíle, které jsem si v úvodu práce stanovil, byly postupně splněny. Z dotazníkového šetření mezi učiteli vyplynulo, že vzdělávání nadaných žáků není v ČR věnována dostatečná pozornost a ani učitelé nejsou na tuto roli systematicky připravováni. Z toho vyplývají i následné problémy s diferenciací kurikula pro nadané žáky, které je podle učitelů vhodnější než separované vzdělávání nadaných. Učitelé také postrádají dostatečné množství výukových materiálů a didaktických pomůcek, které by jim usnadnily proces diferenciace kurikula a individuální přístup k žákům. Na základě zjištěných skutečností, výzkumů v dané oblasti a své vlastní dosavadní práce jsem vytvořil hypermediální didaktickou pomůcku (program v XHTML) na téma "Chemie halogenů", jejíž využití jsem směřoval k usnadnění diferenciace kurikula pro žáky se zájmem o chemii (potažmo žáky nadané) při výuce chemie a k samostudiu. Vytvořený program "Chemie halogenů" jsem testoval na několika gymnáziích po celé ČR z hlediska vlivu na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectHypermediaen_US
dc.subjectelectronical teaching aiden_US
dc.subjectinteractiven_US
dc.subjectflexible programen_US
dc.subjectXHTMLen_US
dc.subjecthalogensen_US
dc.subjectvideorecording of chemical experimentsen_US
dc.subjectgifted pupils educationen_US
dc.subjectdistant learningen_US
dc.subjecte-learningen_US
dc.subjectHypermédiumcs_CZ
dc.subjectelektronický výukový materiálcs_CZ
dc.subjectinteraktivnícs_CZ
dc.subjectflexibilní programcs_CZ
dc.subjectXHTMLcs_CZ
dc.subjecthalogenycs_CZ
dc.subjectchemický videoexperimentcs_CZ
dc.subjectvzdělávání nadaných žákůcs_CZ
dc.subjectdistanční vzdělávánícs_CZ
dc.subjecte-learningcs_CZ
dc.titleHypermediální výukový program Chemie halogenů a jeho využití ve vzdělávání nadaných žáků v chemiics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-03-02
dc.description.departmentDepartment of teaching and Didactics of Chemistryen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId104056
dc.title.translatedHypermedia educational program Halogen chemistry and its use in chemistry education of gifted pupilsen_US
dc.identifier.aleph001291865
thesis.degree.nameRNDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programChemistryen_US
thesis.degree.programChemiecs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of teaching and Didactics of Chemistryen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csChemiecs_CZ
uk.degree-program.enChemistryen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csVe své disertační práci jsem se věnoval problematice vzdělávání nadaných žáků v chemii (mapování této oblasti, hledání problémů, navrhování a realizaci možných řešení z oblasti didaktických pomůcek i distančních aktivit pro žáky se zájmem o chemii). Jednotlivé cíle, které jsem si v úvodu práce stanovil, byly postupně splněny. Z dotazníkového šetření mezi učiteli vyplynulo, že vzdělávání nadaných žáků není v ČR věnována dostatečná pozornost a ani učitelé nejsou na tuto roli systematicky připravováni. Z toho vyplývají i následné problémy s diferenciací kurikula pro nadané žáky, které je podle učitelů vhodnější než separované vzdělávání nadaných. Učitelé také postrádají dostatečné množství výukových materiálů a didaktických pomůcek, které by jim usnadnily proces diferenciace kurikula a individuální přístup k žákům. Na základě zjištěných skutečností, výzkumů v dané oblasti a své vlastní dosavadní práce jsem vytvořil hypermediální didaktickou pomůcku (program v XHTML) na téma "Chemie halogenů", jejíž využití jsem směřoval k usnadnění diferenciace kurikula pro žáky se zájmem o chemii (potažmo žáky nadané) při výuce chemie a k samostudiu. Vytvořený program "Chemie halogenů" jsem testoval na několika gymnáziích po celé ČR z hlediska vlivu na...cs_CZ
uk.abstract.enIn my dissertation, I dealt with the problem of education of gifted pupils in chemistry. I particularly focused at a detailed search in this scientific field, problems identification and suggesting as well as realisation of possible solutions. All the particular aims specif ied in the introduction were gradually accomplished. A survey among high school chemistry teachers (in the form of questionnaires) showed that there neither is a sufficient attention paid to the gifted pupils education in the Czech Republic, nor the prospective teachers are systematically prepared for this role. There are also consequent problems with gifted pupils curriculum differentiation, which most teachers consider to be more suitable for the gifted pupils education than a (lepší asi their?) segregation and separate education. Teachers lack a sufficient amount of enough information about curriculum differentiation (individual approach) and educational software, suitable and avaiable for the education of gifted pupils. On the basis of this survey, reserch results and my own experience in this field, I designed and created a hypermedia teaching aid as a XHTML program. The main theme was "Halogen chemistry", because of its universal relevance. The main purpose of this ...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990012918650106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV