Hypermediální výukový program Chemie halogenů a jeho využití ve vzdělávání nadaných žáků v chemii
Hypermedia educational program Halogen chemistry and its use in chemistry education of gifted pupils
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35539Identifiers
Study Information System: 104056
Collections
- Kvalifikační práce [19109]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
2. 3. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Hypermédium, elektronický výukový materiál, interaktivní, flexibilní program, XHTML, halogeny, chemický videoexperiment, vzdělávání nadaných žáků, distanční vzdělávání, e-learningKeywords (English)
Hypermedia, electronical teaching aid, interactiv, flexible program, XHTML, halogens, videorecording of chemical experiments, gifted pupils education, distant learning, e-learningVe své disertační práci jsem se věnoval problematice vzdělávání nadaných žáků v chemii (mapování této oblasti, hledání problémů, navrhování a realizaci možných řešení z oblasti didaktických pomůcek i distančních aktivit pro žáky se zájmem o chemii). Jednotlivé cíle, které jsem si v úvodu práce stanovil, byly postupně splněny. Z dotazníkového šetření mezi učiteli vyplynulo, že vzdělávání nadaných žáků není v ČR věnována dostatečná pozornost a ani učitelé nejsou na tuto roli systematicky připravováni. Z toho vyplývají i následné problémy s diferenciací kurikula pro nadané žáky, které je podle učitelů vhodnější než separované vzdělávání nadaných. Učitelé také postrádají dostatečné množství výukových materiálů a didaktických pomůcek, které by jim usnadnily proces diferenciace kurikula a individuální přístup k žákům. Na základě zjištěných skutečností, výzkumů v dané oblasti a své vlastní dosavadní práce jsem vytvořil hypermediální didaktickou pomůcku (program v XHTML) na téma "Chemie halogenů", jejíž využití jsem směřoval k usnadnění diferenciace kurikula pro žáky se zájmem o chemii (potažmo žáky nadané) při výuce chemie a k samostudiu. Vytvořený program "Chemie halogenů" jsem testoval na několika gymnáziích po celé ČR z hlediska vlivu na...
In my dissertation, I dealt with the problem of education of gifted pupils in chemistry. I particularly focused at a detailed search in this scientific field, problems identification and suggesting as well as realisation of possible solutions. All the particular aims specif ied in the introduction were gradually accomplished. A survey among high school chemistry teachers (in the form of questionnaires) showed that there neither is a sufficient attention paid to the gifted pupils education in the Czech Republic, nor the prospective teachers are systematically prepared for this role. There are also consequent problems with gifted pupils curriculum differentiation, which most teachers consider to be more suitable for the gifted pupils education than a (lepší asi their?) segregation and separate education. Teachers lack a sufficient amount of enough information about curriculum differentiation (individual approach) and educational software, suitable and avaiable for the education of gifted pupils. On the basis of this survey, reserch results and my own experience in this field, I designed and created a hypermedia teaching aid as a XHTML program. The main theme was "Halogen chemistry", because of its universal relevance. The main purpose of this ...