Zobrazit minimální záznam

Strukturálně fenomenologické úvahy o estetice ozvláštnění ruských formalistů
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorFlack, Patrick
dc.date.accessioned2020-11-26T16:44:32Z
dc.date.available2020-11-26T16:44:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/35015
dc.description.abstractIn their seminal studies in literary theory and poetics, the Russian formalists (Šklovskij, Tynjanov, Jakobson, etc.) famously claim that aesthetic experience amounts to a self-valuable, concrete act of perception functionally induced and conditioned by the formal structure of a work of art or literature. This aesthetic principle, christened by Šklovskij as "estrangement" (ostranenie), played an instrumental role in the formalists' contribution to the establishment and development of literary theory as an autonomous scientific discipline. It has also regularly inspired other thinkers and provided the impetus for productive new insights on art or literature, a fact that seems to underline its acuity and relevance. At the same time however, the formalists' "strange" account of art and literature has been routinely disparaged for being altogether inadequate, philosophically flimsy and descriptively too narrow. Critics have pointed out that the formalists' assertions on the topic of perception rest but on a set of ad hoc psychological hypotheses and are overly determined by their specific scientific aims and modernist prejudices. Worse, the principle of estrangement has been credibly attacked for being semiotically naïve and for stripping art and literature of any "content" or meaning, to say nothing...en_US
dc.description.abstractVe svých základních literárně-vědeckých a básnických studiích, ruští formalisté (Šklovskij, Tynjanov, Jakobson, atd.…) slavně prohlašují, že se estetická zkušenost rovná konkrétní aktu vnímání, funkčně spuštěnému formální strukturou uměleckého nebo literárního díla. Tento estetický princip, který Šklovskij nazval "ozvláštnění", hrál pomocnou roli v přispění ruských formalistů při založení a rozvoji literární teorie jako autonomní vědecké disciplíny. Také pravidelně inspiroval jiné myslitele a přinášel impulzy k produktivnímu novému pohledu na uměni nebo literaturu, což je fakt, který podtrhuje svou důležitost a závažnost. Současně ovšem, "zvláštní" úvahy formalistů o vnímatelné-formální podstatě umění a literatury podléhaly kritice za to, že jsou příliš úzké a nepostačující. Kritici často poukazovali na to, že navzdory své povrchní působivosti se klíčová tvrzení ruských formalistů opírají jen o řádku pro tento účel vytvořených psychologických hypotéz a jsou přespříliš podmiňovány svými specifickými vědeckými cíli a modernistickými předsudky. A což je ještě horší, jejích přístup byl důvěryhodně napadán za to, že je epistemologicky a sémioticky naivní a z toho, že zbavuje umění a literaturu "obsahu" nebo významu, nemluvě o širším sociálním, kulturním, politickém nebo ideologickém významu. V...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleThe expressiveness of experience: a structural and phenomenological account of the Russian formalists' "aesthetic of estrangement"en_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-03-23
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId99738
dc.title.translatedStrukturálně fenomenologické úvahy o estetice ozvláštnění ruských formalistůcs_CZ
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.contributor.refereePokorný, Martin
dc.identifier.aleph001295692
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVe svých základních literárně-vědeckých a básnických studiích, ruští formalisté (Šklovskij, Tynjanov, Jakobson, atd.…) slavně prohlašují, že se estetická zkušenost rovná konkrétní aktu vnímání, funkčně spuštěnému formální strukturou uměleckého nebo literárního díla. Tento estetický princip, který Šklovskij nazval "ozvláštnění", hrál pomocnou roli v přispění ruských formalistů při založení a rozvoji literární teorie jako autonomní vědecké disciplíny. Také pravidelně inspiroval jiné myslitele a přinášel impulzy k produktivnímu novému pohledu na uměni nebo literaturu, což je fakt, který podtrhuje svou důležitost a závažnost. Současně ovšem, "zvláštní" úvahy formalistů o vnímatelné-formální podstatě umění a literatury podléhaly kritice za to, že jsou příliš úzké a nepostačující. Kritici často poukazovali na to, že navzdory své povrchní působivosti se klíčová tvrzení ruských formalistů opírají jen o řádku pro tento účel vytvořených psychologických hypotéz a jsou přespříliš podmiňovány svými specifickými vědeckými cíli a modernistickými předsudky. A což je ještě horší, jejích přístup byl důvěryhodně napadán za to, že je epistemologicky a sémioticky naivní a z toho, že zbavuje umění a literaturu "obsahu" nebo významu, nemluvě o širším sociálním, kulturním, politickém nebo ideologickém významu. V...cs_CZ
uk.abstract.enIn their seminal studies in literary theory and poetics, the Russian formalists (Šklovskij, Tynjanov, Jakobson, etc.) famously claim that aesthetic experience amounts to a self-valuable, concrete act of perception functionally induced and conditioned by the formal structure of a work of art or literature. This aesthetic principle, christened by Šklovskij as "estrangement" (ostranenie), played an instrumental role in the formalists' contribution to the establishment and development of literary theory as an autonomous scientific discipline. It has also regularly inspired other thinkers and provided the impetus for productive new insights on art or literature, a fact that seems to underline its acuity and relevance. At the same time however, the formalists' "strange" account of art and literature has been routinely disparaged for being altogether inadequate, philosophically flimsy and descriptively too narrow. Critics have pointed out that the formalists' assertions on the topic of perception rest but on a set of ad hoc psychological hypotheses and are overly determined by their specific scientific aims and modernist prejudices. Worse, the principle of estrangement has been credibly attacked for being semiotically naïve and for stripping art and literature of any "content" or meaning, to say nothing...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012956920106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV