Show simple item record

Support systems for students with disabilities at tertiary education
dc.contributor.advisorKvětoňová, Lea
dc.creatorVotava, Jiří
dc.date.accessioned2020-11-26T17:24:56Z
dc.date.available2020-11-26T17:24:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34938
dc.description.abstractFor years, tertiary education has been in the focus of school policy makers, research teams and groups of stakeholders. For example the communiqué of UNESCO World Conference on Higher Education 2009 in Paris repeatedly stressed social importance and responsibility of tertiary education which should help humanity with solving many social, economical, scientific and cultural problems. The aim of this theoretical-empirical thesis is to constitute terminological apparatus and informational base for deeper understanding of support systems for university students with special needs, to propose possible models or scenarios of supportive activities and to compare situation in the Czech environment with selected examples from foreign institutions. The author defines and analyses the system of support for students with special needs in tertiary education and presents theories suitable for their description and understanding. Supportive structure of education is defined as a system of institutions and services, which helps to create optimal conditions, to solve problems and to remove shortcomings in functioning of an educational system. The support is understood as a system that consists of legislative and organisational measures, resources, interventions and services provided by educational institutions and...en_US
dc.description.abstractNázev disertační práce: Systé m y podpory student se zdravotní m posti ení m vů ž terciární m vzd láváníě (srovnávací studie) Anglický název disertační práce: Support syste ms for students w ith disabilities in tertiary education (comparative study) Abstrakt: Vznik této práce souvisí se současnou situací terciárního vzdělávání, které se již řadu let nachází v ohnisku zájmu tvůrců vzdělávacích politik, vědeckých týmů i zájmových skupin. Například v komuniké Světové konference o vysokoškolském vzdělávání UNESCO z roku 2009 je opakovaně zdůrazněna společenská odpovědnost a sociální rozměr terciárního vzdělávání, které umožňuje hledat lidstvu řešení mnoha sociálních, ekonomických, vědeckých a kulturních problémů. Cílem práce, která má teoreticko komparační charakter, je vytvořit pojmový a informační základ pro hlubší porozumění systémům podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, navrhnout možné modely či scénáře podpůrných aktivit a porovnat situaci v českém prostředí s vybranými příklady zahraničních institucí. Autor se zabývá problematikou vymezení systémů podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, zmiňuje vybrané aktuální teorie vhodné při jejich popisu a analýze. Podpůrná struktura vzdělávání je definována jako systém institucí a služeb, který pomáhá vytvářet vhodné podmínky, řešit problémy a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleSystémy podpory studentů se zdravotním postižením v terciárním vzdělávánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-17
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId90952
dc.title.translatedSupport systems for students with disabilities at tertiary educationen_US
dc.contributor.refereeVítková, Marie
dc.contributor.refereeStrnadová, Iva
dc.identifier.aleph001293563
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev disertační práce: Systé m y podpory student se zdravotní m posti ení m vů ž terciární m vzd láváníě (srovnávací studie) Anglický název disertační práce: Support syste ms for students w ith disabilities in tertiary education (comparative study) Abstrakt: Vznik této práce souvisí se současnou situací terciárního vzdělávání, které se již řadu let nachází v ohnisku zájmu tvůrců vzdělávacích politik, vědeckých týmů i zájmových skupin. Například v komuniké Světové konference o vysokoškolském vzdělávání UNESCO z roku 2009 je opakovaně zdůrazněna společenská odpovědnost a sociální rozměr terciárního vzdělávání, které umožňuje hledat lidstvu řešení mnoha sociálních, ekonomických, vědeckých a kulturních problémů. Cílem práce, která má teoreticko komparační charakter, je vytvořit pojmový a informační základ pro hlubší porozumění systémům podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, navrhnout možné modely či scénáře podpůrných aktivit a porovnat situaci v českém prostředí s vybranými příklady zahraničních institucí. Autor se zabývá problematikou vymezení systémů podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, zmiňuje vybrané aktuální teorie vhodné při jejich popisu a analýze. Podpůrná struktura vzdělávání je definována jako systém institucí a služeb, který pomáhá vytvářet vhodné podmínky, řešit problémy a...cs_CZ
uk.abstract.enFor years, tertiary education has been in the focus of school policy makers, research teams and groups of stakeholders. For example the communiqué of UNESCO World Conference on Higher Education 2009 in Paris repeatedly stressed social importance and responsibility of tertiary education which should help humanity with solving many social, economical, scientific and cultural problems. The aim of this theoretical-empirical thesis is to constitute terminological apparatus and informational base for deeper understanding of support systems for university students with special needs, to propose possible models or scenarios of supportive activities and to compare situation in the Czech environment with selected examples from foreign institutions. The author defines and analyses the system of support for students with special needs in tertiary education and presents theories suitable for their description and understanding. Supportive structure of education is defined as a system of institutions and services, which helps to create optimal conditions, to solve problems and to remove shortcomings in functioning of an educational system. The support is understood as a system that consists of legislative and organisational measures, resources, interventions and services provided by educational institutions and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990012935630106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV