dc.contributor.advisor | Květoňová, Lea | |
dc.creator | Votava, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T17:24:56Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T17:24:56Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/34938 | |
dc.description.abstract | For years, tertiary education has been in the focus of school policy makers, research teams and groups of stakeholders. For example the communiqué of UNESCO World Conference on Higher Education 2009 in Paris repeatedly stressed social importance and responsibility of tertiary education which should help humanity with solving many social, economical, scientific and cultural problems. The aim of this theoretical-empirical thesis is to constitute terminological apparatus and informational base for deeper understanding of support systems for university students with special needs, to propose possible models or scenarios of supportive activities and to compare situation in the Czech environment with selected examples from foreign institutions. The author defines and analyses the system of support for students with special needs in tertiary education and presents theories suitable for their description and understanding. Supportive structure of education is defined as a system of institutions and services, which helps to create optimal conditions, to solve problems and to remove shortcomings in functioning of an educational system. The support is understood as a system that consists of legislative and organisational measures, resources, interventions and services provided by educational institutions and... | en_US |
dc.description.abstract | Název disertační práce: Systé m y podpory student se zdravotní m posti ení m vů ž terciární m vzd láváníě (srovnávací studie) Anglický název disertační práce: Support syste ms for students w ith disabilities in tertiary education (comparative study) Abstrakt: Vznik této práce souvisí se současnou situací terciárního vzdělávání, které se již řadu let nachází v ohnisku zájmu tvůrců vzdělávacích politik, vědeckých týmů i zájmových skupin. Například v komuniké Světové konference o vysokoškolském vzdělávání UNESCO z roku 2009 je opakovaně zdůrazněna společenská odpovědnost a sociální rozměr terciárního vzdělávání, které umožňuje hledat lidstvu řešení mnoha sociálních, ekonomických, vědeckých a kulturních problémů. Cílem práce, která má teoreticko komparační charakter, je vytvořit pojmový a informační základ pro hlubší porozumění systémům podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, navrhnout možné modely či scénáře podpůrných aktivit a porovnat situaci v českém prostředí s vybranými příklady zahraničních institucí. Autor se zabývá problematikou vymezení systémů podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, zmiňuje vybrané aktuální teorie vhodné při jejich popisu a analýze. Podpůrná struktura vzdělávání je definována jako systém institucí a služeb, který pomáhá vytvářet vhodné podmínky, řešit problémy a... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Systémy podpory studentů se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-09-17 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 90952 | |
dc.title.translated | Support systems for students with disabilities at tertiary education | en_US |
dc.contributor.referee | Vítková, Marie | |
dc.contributor.referee | Strnadová, Iva | |
dc.identifier.aleph | 001293563 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Název disertační práce: Systé m y podpory student se zdravotní m posti ení m vů ž terciární m vzd láváníě (srovnávací studie) Anglický název disertační práce: Support syste ms for students w ith disabilities in tertiary education (comparative study) Abstrakt: Vznik této práce souvisí se současnou situací terciárního vzdělávání, které se již řadu let nachází v ohnisku zájmu tvůrců vzdělávacích politik, vědeckých týmů i zájmových skupin. Například v komuniké Světové konference o vysokoškolském vzdělávání UNESCO z roku 2009 je opakovaně zdůrazněna společenská odpovědnost a sociální rozměr terciárního vzdělávání, které umožňuje hledat lidstvu řešení mnoha sociálních, ekonomických, vědeckých a kulturních problémů. Cílem práce, která má teoreticko komparační charakter, je vytvořit pojmový a informační základ pro hlubší porozumění systémům podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, navrhnout možné modely či scénáře podpůrných aktivit a porovnat situaci v českém prostředí s vybranými příklady zahraničních institucí. Autor se zabývá problematikou vymezení systémů podpory studentů se ZP v terciárním vzdělávání, zmiňuje vybrané aktuální teorie vhodné při jejich popisu a analýze. Podpůrná struktura vzdělávání je definována jako systém institucí a služeb, který pomáhá vytvářet vhodné podmínky, řešit problémy a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | For years, tertiary education has been in the focus of school policy makers, research teams and groups of stakeholders. For example the communiqué of UNESCO World Conference on Higher Education 2009 in Paris repeatedly stressed social importance and responsibility of tertiary education which should help humanity with solving many social, economical, scientific and cultural problems. The aim of this theoretical-empirical thesis is to constitute terminological apparatus and informational base for deeper understanding of support systems for university students with special needs, to propose possible models or scenarios of supportive activities and to compare situation in the Czech environment with selected examples from foreign institutions. The author defines and analyses the system of support for students with special needs in tertiary education and presents theories suitable for their description and understanding. Supportive structure of education is defined as a system of institutions and services, which helps to create optimal conditions, to solve problems and to remove shortcomings in functioning of an educational system. The support is understood as a system that consists of legislative and organisational measures, resources, interventions and services provided by educational institutions and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012935630106986 | |