Show simple item record

The Intuitions of the Comparative Method
dc.contributor.advisorVavroušek, Petr
dc.creatorBičovský, Jan
dc.date.accessioned2020-11-26T16:32:27Z
dc.date.available2020-11-26T16:32:27Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34644
dc.description.abstractThe thesis aims to identify and explain the weak - the "blind" spots of the Comparative Method and Internal Reconstruction as they are used in the traditional historical linguistics, the prime example of which is Indo-European linguistics. As in language, even in science the best explanation may be the historical one - here the development of the method is followed briefly from the pre-scientific era up to late structuralism and the state-of-the- art of the 3rd millennium. It appears clear that the methods are based mostly on the same intuitions that serve the speaker to acquire any language and are prone to have biases that are useful for speakers but tend to ignore certain solutions that are counter-intuitive. The original aim of the methods was quite different from what it is now - and the debate still continues as to whether the proto-language is anything more than a formula, a short- hand for sets of correspondences or whether it is a real language which we may perhaps describe in the same manner, though with less certainty, than any living language. The formulaist language is abstract and from the point of historical linguistics (see bellow) not a language at all and provides no interesting explanation of how the languages came to be different beyond providing a means of encoding and decoding...en_US
dc.description.abstractCílem disertační práce je identifikovat a vysvětlit slabá místa - "slepé skvrny" srovnávací metody a metody vnitřní rekonstrukce, tak jak se uplatňují v tradiční historické lingvistice, zejména v indoevropeistice. Jak v jazyce, tak i ve vědě se může jako nejlepší ukázat vysvětlení historické - proto zde stručně shrnuji vývoj metod od předvědědeckého období k pozdnímu strukturalismu a současnému stavu na počátku 3. tisíciletí. Ukazuje se, že se tyto metody zakládají na téže intuici, která slouží mluvčím k osvojování jazyka a tím pádem jsou náchylné k jednostrannosti, jež je užitečná pro mluvčí, ale vede k pomíjení případných kontraintuitivních řešení. Také původní účel metod byl odlišný od jejich dnešního uplatnění a nadále trvá debata, zda je rekonstrukt prajazyka cosi víc než jen formule, zkratka pro množiny korespondencí či zda jde o skutečnýž jazyk, jejž je možné popisovat/rekonstruovat stejným způsobem, třebaže s menší jistotou, jako kterýkoli živý jazyk. Formalistický jazyk je abstraktní systém a z pohledu historické lingvistiky (o čemž níže) to vlastně není jazyk a neposkytuje jakékoli uspokojivé vysvětlení toho, jak se jazyky vyvinuly do odlišné podoby, nanejvýš poskytuje prostředek kódování je dekódování jednoho jazyka v druhý, k čemuž není vhled do mechanismu vývoje nezbytný. Historické...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleIntuice srovnávací metodycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-05-18
dc.description.departmentInstitute of Comparative Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav srovnávací jazykovědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId101249
dc.title.translatedThe Intuitions of the Comparative Methoden_US
dc.contributor.refereeKurzová, Helena
dc.contributor.refereePultrová, Lucie
dc.identifier.aleph001362481
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Linguisticsen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem disertační práce je identifikovat a vysvětlit slabá místa - "slepé skvrny" srovnávací metody a metody vnitřní rekonstrukce, tak jak se uplatňují v tradiční historické lingvistice, zejména v indoevropeistice. Jak v jazyce, tak i ve vědě se může jako nejlepší ukázat vysvětlení historické - proto zde stručně shrnuji vývoj metod od předvědědeckého období k pozdnímu strukturalismu a současnému stavu na počátku 3. tisíciletí. Ukazuje se, že se tyto metody zakládají na téže intuici, která slouží mluvčím k osvojování jazyka a tím pádem jsou náchylné k jednostrannosti, jež je užitečná pro mluvčí, ale vede k pomíjení případných kontraintuitivních řešení. Také původní účel metod byl odlišný od jejich dnešního uplatnění a nadále trvá debata, zda je rekonstrukt prajazyka cosi víc než jen formule, zkratka pro množiny korespondencí či zda jde o skutečnýž jazyk, jejž je možné popisovat/rekonstruovat stejným způsobem, třebaže s menší jistotou, jako kterýkoli živý jazyk. Formalistický jazyk je abstraktní systém a z pohledu historické lingvistiky (o čemž níže) to vlastně není jazyk a neposkytuje jakékoli uspokojivé vysvětlení toho, jak se jazyky vyvinuly do odlišné podoby, nanejvýš poskytuje prostředek kódování je dekódování jednoho jazyka v druhý, k čemuž není vhled do mechanismu vývoje nezbytný. Historické...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis aims to identify and explain the weak - the "blind" spots of the Comparative Method and Internal Reconstruction as they are used in the traditional historical linguistics, the prime example of which is Indo-European linguistics. As in language, even in science the best explanation may be the historical one - here the development of the method is followed briefly from the pre-scientific era up to late structuralism and the state-of-the- art of the 3rd millennium. It appears clear that the methods are based mostly on the same intuitions that serve the speaker to acquire any language and are prone to have biases that are useful for speakers but tend to ignore certain solutions that are counter-intuitive. The original aim of the methods was quite different from what it is now - and the debate still continues as to whether the proto-language is anything more than a formula, a short- hand for sets of correspondences or whether it is a real language which we may perhaps describe in the same manner, though with less certainty, than any living language. The formulaist language is abstract and from the point of historical linguistics (see bellow) not a language at all and provides no interesting explanation of how the languages came to be different beyond providing a means of encoding and decoding...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav srovnávací jazykovědycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV